Når man bruker diskusjon (link) eller nettdebatt (link) i undervisning, blir det at elevene gir respons på hverandres argumenter og standpunkter automatisk en del av opplegget. En god debatt, enten den foregår muntlig i klasserommet eller på nettet i skolens elektroniske læringsplattform, kjennetegnes av at elevene ikke bare uttrykker sin mening om en gitt problemstilling, men responderer på hverandres innlegg.
Det er viktig at lærer understreker at det å uttrykke at man er enig i noe en annen elev har sagt eller skrevet, er like viktig som å uttrykke uenighet. Elevene bør få beskjed om å være konkrete og presise i forhold til å uttrykke hva det er andre elever har sagt eller skrevet som eleven er enig i, og hvilke argumenter andre elever har kommet med som eleven syns var gode. På samme måte må elevene trenes i å være konkrete og presise når de skal uttrykke uenighet i forhold til noe andre elever (eller læreren) har sagt, og hvorfor de mener noen av argumentene som blir brukt ikke er riktige, eller ikke like viktige som motargumentene. Samtidig kan elevene bes tenke etter, og uttrykke, om det er noe av det andre elever har sagt som de er enige i, selv om de eventuelt er uenige i konklusjonen. Lærer kan gjennom sin deltakelse i diskusjonen eller nettdebatten, bidra med positive tilbakemeldinger til elever som på denne måten bidrar til å skape et saklig diskusjonsklima i klassen, med lav terskel for deltakelse.
søndag 18. april 2010
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Følgere
Bloggarkiv
Om meg
- Torgeir Salih Holgersen
- Jeg er lektor med hovedfag i samfunnsgeografi fra Universitetet i Oslo.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar