Det er et krav i den nye vurderingsforskriften at elevene skal drive egenvurdering. Målet med egenvurdering er å bevisstgjøre eleven på hva som ligger i kompetansemålene og hva det betyr å nå disse på ulike nivåer, og dermed gi eleven et redskap for å forstå hva som skal til for å bli bedre i faget.
Egenvurdering kan kobles både til hva elev har lært i en enkelt undervisningsøkt, til konkrete vurderingssituasjoner som prøver, framføringer, innleveringer, osv, og til en mer generell underveisvurdering.
Egenvurdering i tilknytning til en enkelt undervisningsøkt, kan enkelt organiseres ved at elevene rett før timen slutter bes snakke med sidemann om hva hun/han har lært i dag. Blir det tid, kan enkelte av parene melde tilbake til klassen samlet.
Et alternativ kan være å ta med en blokk med gule lapper. Når timen går mot slutten får hver elev en gul-lapp. Eleven blir bedt om å skrive ned hva hun/han har lært og hvordan. Elevene kan klistre sin gule lapp på døra i det de går og lærer kan bruke lappene til oppstart i neste time. Eller la elevene klistre lappene på tavla – lærer kan fort lese igjennom for klassen før timen er slutt.
Egenvurdering av vurderingssituasjoner kan ta utgangspunkt i at elevene, etter en felles gjennomgang fra lærer om hva som ble forventet på hver av de aktuelle oppgavene, skriver en oppsummering av hva eleven oppleser å ha fått til, og hva som kunne vært bedre, før lærer leverer sin tilbakemelding. Elevene kan også komme med forslag til karakter. Det er imidlertid viktig å understreke at det er lærer som forblir faglig ansvarlig for at karaktersetting er riktig.
En metode for å gi elevene litt veiledning i forkant av egenvurderinga, kan være å i første omgang kun gi eleven tilbakemelding på hva slags karakter eleven fikk på vurderingssituasjonen. Eleven kan så selv skrive et forslag til begrunnelse med utgangspunkt i egne styrker og svakheter, og med forslag til hvor det er mulig å arbeide for forbedring.
Et alternativ kan være å gjøre det motsatt, kun gi eleven tilbakemelding i form av kommentarer, og la eleven utarbeide et forslag til egen karakter basert på, og begrunnet med disse.
I begge tilfeller er det naturlig at elevens egenvurdering følges opp med en dialog med lærer, muntlig eller skriftlig.
søndag 6. desember 2009
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Følgere
Bloggarkiv
Om meg
- Torgeir Salih Holgersen
- Jeg er lektor med hovedfag i samfunnsgeografi fra Universitetet i Oslo.
Men i hvor stor grad skal elevenes egenvurdering vektlegges i sluttvurderingen? Kompetanse?
SvarSlett