Variasjon i arbeidsmåter henger nært sammen med variasjon i vurderingsformer. Ulike vurderingsformer passer også i ulik grad til vektlegginga i de ulike kompetansemålene i læreplanen.
Noen kompetansemål, og deler av kompetansemål, vektlegger elevens evne til å reprodusere og anvende faktakunnskap. Der kan det være aktuelt å bruke for eksempel flervalgsprøve, en vurderingsform som kan være arbeidsbesparende for lærer.
Andre kompetansemål vektlegger det mer det å kunne diskutere og se problemstillinger fra ulike sider. Der kan vurderingsformer som muntlig diskusjon eller nettdebatt være mer aktuelle.
Flere av kompetansemålene vektlegger tenkeferdigheter rundt bruk av tall og tabeller, og flere inviterer til bruk av varierte kilder, inkludert film, skjønnlitteratur og sakprosa. Dette bør også gjenspeiles i valg av vurderingsformer.
Vurderingssituasjonene bør i sum bidra til at alle de grunnleggende ferdighetene; uttrykke seg muntlig, uttrykke seg skriftlig, regne og utvikle digital kompetanse, blir godt integrert i faget. Samtidig er det viktig i samfunnsfag, som et demokratifag, at elevene stimuleres til samarbeid, og får muligheten til å utnytte andres kompetanse i samarbeid.
For å sikre at alle disse hensynene ivaretas, kan det være lurt å lage en vurderingsplan tidlig. Det kan være fordelaktig å diskutere en slik plan med elevene, både for å sikre elevmedvirkning, og som et redskap for å øke elevenes innsikt i hva de ulike kompetansemålene innbærer og forutsetter.
Eksempler på vurderingsplaner
Eksempel 1
Eksempel 2
Eksempel 3
søndag 6. desember 2009
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Følgere
Bloggarkiv
Om meg
- Torgeir Salih Holgersen
- Jeg er lektor med hovedfag i samfunnsgeografi fra Universitetet i Oslo.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar