Framovermeldinger og vurdering for læring betegner de muntlige og skriftlige tilbakemeldingene lærer gir som har til hensikt å hjelpe eleven å forstå hva han/hun må gjøre for å øke sin kompetanse i faget.
I framovermeldinger/ vurdering for læring inngår normalt også vurdering av læring, det vil si en konkretisering av hva eleven har fått til og ikke fått til på den eller de vurderingssituasjonene som ligger til grunn for framovermeldinga.
For at vurdering av læring også skal fungere som vurdering for læring, er det viktig å ikke bare peke på hva eleven har gjort feil/ ikke fått til, men også konkretisere hva eleven har mestret, slik at eleven kan bygge videre på dette ved framtidige vurderingssituasjonener.
Både det å konkretisere hva eleven har fått til og hva eleven må arbeide med for å bli bedre, blir lettere å identifisere, både for lærer og elev, når lærer i forkant har gitt elevene konkrete vurderingskriterier til de aktuelle vurderingssituasjonene.
Det å basere framovermeldinger på elevens egenvurdering kan ofte være hensiktsmessig, særlig når framovermeldinga skal baseres på flere vurderingssituasjoner hvor eleven allerede har fått konkrete tilbakemeldinger, som ved halvårsvurdering.
Eksempler på framovermeldinger
Kommentar til prøve
Kommentar til aktuell debatt
Kommentar til elevers egenvurdering til halvårsvurdering
onsdag 30. desember 2009
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Følgere
Bloggarkiv
Om meg
- Torgeir Salih Holgersen
- Jeg er lektor med hovedfag i samfunnsgeografi fra Universitetet i Oslo.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar