søndag 6. desember 2009

Læringsfremmende kommentarer

Tilbakemeldinger til eleven fra lærer skal ha som hovedsiktemål å forklare eleven hva eleven har fått til, men også hva eleven må gjøre for å bli bedre.

Tilbakemeldinger kan kan både kobles direkte til konkrete vurderingssituasjoner, eller gis på ulike tidspunkter underveis som oppsummering av elevens arbeid så langt. Tilbakemeldingene kan gis muntlig, for eksempel mens elevene arbeider med et prosjekt eller selvstendig med oppgaver fra lærebok, eller skriftlig. Responsark er et eksempel på en form som tilbakemeldinger kan gis i.

Ofte vil eleven ha bedre forutsetninger for å ta imot læringsfremmende kommentarer fra lærer etter å ha gjort et arbeid med egenvurdering.

RAV-modellen (forkortelsen står for reproduksjon, anvendelse og vurdering) egner seg godt til å drøfte med eleven hvilken sammenheng det er mellom det kunnskapsnivået som er nådd, og den vurderingen som blir gitt. Det er viktig å gjøre elevene oppmerksomme på forskjellen på for eksempel å vurdere, forklare og å liste opp. Samtidig er det viktig at lærer gjennom eksempler får fram at det ikke er noe automatikk i at et verb som kan virke som ligger på et lavt nivå nødvendigvis trenger å gi et svar på lavt nivå.

Læringsfremmende kommentarer vil dels måtte være individuelle, til den enkelte elevs arbeid, men de kan også inkludere felles kommentarer til hele klassen eller grupper av elever. For å konkretisere for elevene hvordan kompetansemål kan løses på ulike nivå, kan lærer gi elevene eksempler på ulike svar. Eleven vil da for eksempel se at å forklare noe kan ligge på ulike nivåer ut fra kompleksiteten i svaret. Da er det imidlertid viktig å ivareta elevenes integritet og ikke bruke eksempler fra elever i klassen, eller andre identifiserbare elevers svar, som eksempler på mindre gode svar.

Eksempel på læringsfremmende kommentarer
Responsark til innleveringsoppgave om Emil

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Følgere

Om meg

Bildet mitt
Jeg er lektor med hovedfag i samfunnsgeografi fra Universitetet i Oslo.