En quiz består av en rekke spørsmål som lærer presenterer og som elevene kan besvare med korte og konsise svar, individuelt eller i grupper. Jeopardy er en "snudd" quiz hvor lærer oppgir svaret og elevene skal finne spørsmålet.
Disse oppgavetypene egner seg best til repetisjon, eventuelt dokumentasjon, av mer reproduserende kunnskap.
Det kan anbefales å legge quizspørsmålene, eller svarene i jeopardykonkurransen, inn på en power point slik at elevene vil få se spørsmålene/svarene ett og ett.
I en quiz kan elevene svare skriftlig på et ark med nummererte ruter. I jeopardy er noe av poenget at elevene gir spørsmålene muntlig umiddelbart. Det er et poeng her å kun belønne det som er levert i form av korrekt spørsmål, ikke i form av svar.
Dette kan fungere som en underholdende lek, men bli langt mer alvor dersom det inngår som del av grunnlaget for standpunktkarakter. Lærer bør derfor vurdere grundig om en quiz eller jeopardykonkurranse faktisk skal inngå som en vurderingssituasjon eller beholdes som ren lek. Uansett er det viktig å kommunisere dette tydelig til elevene i forkant.
søndag 6. desember 2009
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Følgere
Bloggarkiv
Om meg
- Torgeir Salih Holgersen
- Jeg er lektor med hovedfag i samfunnsgeografi fra Universitetet i Oslo.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar