Eksempelet på kommentar til eleven er gitt underveis i opplegget aktuell debatt – et opplegg og en vurderingssituasjon som strekker seg over flere timer gjennom hele året. Kommentaren tar utgangspunkt i følgende vurderingskriterier som elevene har blitt gjort kjent med fra starten. Her er den gitt skriftlig, men den kunne like gjerne vært gitt muntlig:
1. I en økt presentere et tema for debatt med å definere aktuelle og læreplanrelevante problemstillinger
2. Lede en av debattene på en slik måte at alle relevante synspunkter og argumenter som er framme i den offentlige debatten kommer fram. Det kan enten gjøres ved å presentere sentrale argumenter innledningsvis, eller ved passe på å supplere med de relevante synspunktene og argumentene som andre elever eventuelt ikke bringer fram i debatten underveis.
3. Delta med relevante og saklige argumenter i flere av debattene som andre elever er ansvarlige for muntlig i timen.
4. Delta i nettdebattene som opprettes til hvert tema med minimum ett innlegg i hver debatt med relevante og saklige synspunkter og argumenter.
5. Vise evne til å forstå andres argumenter, ved enten å justere sine standpunkter i tråd med vektige motargumenter som presenteres, eller klart å imøtegå disse med nye saklige motargumenter.
Kommentar
Du har deltatt aktivt muntlig i de fleste av de sju debattene vi har hatt i klassen til nå. Du har derimot ikke fulgt opp med å skrive minimum ett innlegg til hver av debattene på nettforumet i Fronter. Kun på to av nettdebattene har jeg registrert at du har levert innlegg.
Når du deltar i debattene, både muntlig og i de to nettdebattene du har skrevet innlegg på, har du presentert argumenter som både er relevante og saklige. Det som er utfordringa er at du hittil bare har presentert ditt syn, og hvilke argumenter du har for det. Når andre har kommet med andre synspunkter og sine argumenter for det, har du ikke gått inn i det, verken ved å endre ditt standpunkt eller ved å komme med motargumenter.
Det kan være vanskelig å komme opp med nye argumenter med en gang når andre elever kommer med andre synspunkter og andre argumenter. Og det er heller ikke sånn at du da automatisk må gi opp det standpunktet du har hatt. Det er noe av grunnen til at vi har nettdebattene i etterkant. Da kan du få tid til å tenke deg om, og tid til å lese deg opp dersom det blir presentert argumenter som du ikke kjente til fra før. Det å være påpasselig med å følge opp kravet om å skrive minst ett innlegg på hver av nettdebattene, og forsøke å svare på en annen elevs innlegg, er derfor mitt viktigste råd til hvordan du kan bli bedre.
Når du skal lede debatten om et par uker, blir det særlig viktig for deg å lese deg opp i forkant og gjøre deg kjent med flere argumenter og flere synspunkter på temaet. Du må huske at det da er ditt ansvar å sørge for at alle de sentrale argumentene som framkommer om dette i debatten i media også blir presentert i klasserommet.
tirsdag 19. januar 2010
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Følgere
Bloggarkiv
-
▼
2010
(36)
-
▼
januar
(30)
- Å uttrykke seg skriftlig i samfunnsfag VGI
- Kvinnelønn
- Foredrag/ lærerstyrt klassediskusjon
- Prøve om kvinnelønn - kjennetegn på høy måloppnåelse
- Logg
- Kommentar til prøve
- Kommentar til aktuell debatt
- Eksempel på kommentar til egenvurdering fra elev
- · gjere greie for FNs arbeid med fred og mennesker...
- Quiz om FN og EU
- Vil du bli millionær om Storting, regjering og kom...
- Afghanistan
- Sammenlign tre land
- Energiplan
- Tilpasset opplæring i samfunnsfag
- · gjere greie for organisasjonane sin plass i arbe...
- Rangering av yrker
- tegneserier, vitser og gåter
- Bruk av skjønnlitteratur/bilder/kunst
- ”Krabb og skriv”
- Selvstendig studiearbeid
- Ekspert på et tema
- "Del et problem"
- Rollespill
- Press-skriving
- Brettspill
- "Spørsmål fra konvolutt"
- Quiz
- "Vil du bli millionær"
- Jeopardy
-
▼
januar
(30)
Om meg
- Torgeir Salih Holgersen
- Jeg er lektor med hovedfag i samfunnsgeografi fra Universitetet i Oslo.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar