søndag 10. januar 2010

Sammenlign tre land

Dette er en oppgave som dekker store deler av geografidelen av kompetansemålene i ungdomsskolen. Den egner seg trolig best for elever i 10. klasse.

Elevene deles i grupper på tre-fem elever. Hver elevgruppe får i oppgave å velge seg tre ulike land som skal presenteres. Presentasjonen kan skje som et foredrag med power-point eller som en veggavis.

Elevene velger land selv, men det skal være ett land med brutto nasjonalprodukt per innbygger over 15 000 dollar, ett mellom 3000 og 15 000 og ett under 3000 dollar per innbygger. Dermed får hver gruppe ett utpreget industriland, ett MUL-land (minst utviklede utviklingsland) og ett som befinner seg et sted i mellom når det gjelder økonomisk utvikling. Det er et poeng å unngå at gruppene velger samme land.

Før elevene går i gang med å finne land, må lærer forklare hva BNP per innbygger er. Oppdatert informasjon kan elevene finne på globalis.no, Wikipedia og mange andre nettsteder.

Hva slags konkret informasjon elevene skal presentere om hvert av landene, kan læreren velge, men det er et poeng at alle elevene søker opp den samme typen informasjon, sånn at likheter og ulikheter mellom landene blir tydelige.

Blant mulige oppgaver kan være:
- Beskrive klima- og vegetasjonsforholdene i landet ved hjelp av klima- og vegetasjonskart
- Beskrive hva slags naturressurser landet inneholder ved hjelp av kart som viser ressurser og økonomisk virksomhet
- Finne ut hvilken fase i den demografiske overgangsmodellen landene befinner seg i med grunnlag i tall for fødselsrate, dødsrate og samlet fruktbarhetstall (dette forutsetter at elevene enten har arbeidet med demografi før gruppearbeidet settes i gang, eller at det legges inn en undervisningsøkt i gruppearbeidet for å forklare disse begrepene)
- Si noe om befolkningas helsetilstand ut fra indikatorer som spedbarndsdødelighet og forventet levealder
- Beskrive flyttemønstrene i landet, og inn og ut av landet, ved å lete fram informasjon om dette på nettet.
- Definere de tre største problemene/utfordringene landet står overfor

Aktuelle kompetansemål
* lese, tolke og bruke papirbaserte og digitale kart og kunne bruke målestokk og kartteikn
* lokalisere og dokumentere oversikt over geografiske hovudtrekk i verda og samanlikne ulike land og regionar
* fortelje om naturgrunnlaget med vekt på indre og ytre krefter på jorda, rørsler i luftmassane, krinsløpet til vatnet, vêr, klima og vegetasjon, og drøfte samanhengar mellom natur og samfunn
* forklare korleis menneske gjer seg nytte av naturgrunnlaget, andre ressursar og teknologi i Noreg og i andre land i verda
* vurdere bruk og misbruk av ressursar, konsekvensar det kan få for miljøet og samfunnet, og konfliktar det kan skape lokalt og globalt
* gjere greie for storleik, struktur og vekst i befolkningar og drøfte befolkningsutvikling og flytting i nyare tid, inkludert urbanisering
* forklare og drøfte variasjonar i levekår i ulike delar av verda og samanlikne og vurdere dei store skilnadene mellom fattige og rike
* drøfte premissar for ei berekraftig utvikling

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Følgere

Om meg

Bildet mitt
Jeg er lektor med hovedfag i samfunnsgeografi fra Universitetet i Oslo.