mandag 4. januar 2010

Rollespill

Rollespill er arbeidsmetode der elevene får brukt fantasi og innlevelse samt bevegelse og tenkeferdigheter.

Det kan være for tidkrevende i et enkeltfag at elevene skal jobbe ut rollespillene selv. Lærer kan da i forkant ha skissert roller som skal brukes og hvilke setting de skal inngå i for så å la elevene jobbe videre på bakgrunn av dette.

Rollepill kan brukes på mange temaer. Innen sosialisering kan en for eksempel tenke seg at elevene deles i grupper og at en gruppe skal vise et klasserom der normer og regler blir fulgt, andre et klasserom med brudd på normer. Regler og normer knyttet til det å sitte rundt et bord og spise kan også være et godt utgangspunkt for et rollespill til temaet sosialisering.

Rollespill knyttet til politikk kan også være aktuelt. Her kan elevene gå inn i roller som politikere for så å diskutere en sak. Dette krever forberedelse fra elevene i forhold til partienes grunnsyn. Med tanke på elevenes læring, er det viktig at lærer konkretiserer hvilke kompetansemål elevene gjennom rollespillene skal vise at de har forstått.

Eksempel på undervisningsopplegg med bruk av rollespill
Partidebatt

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Følgere

Om meg

Bildet mitt
Jeg er lektor med hovedfag i samfunnsgeografi fra Universitetet i Oslo.