søndag 10. januar 2010

Tilpasset opplæring i samfunnsfag

Målet med tilpasset opplæring er at alle elever skal få mulighet til å oppleve mestring og få utfordringer som er tilpasset deres kunnskapsmessige og evnemessige forutsetninger.

Samfunnsfag er et av fagene hvor en lærer ofte vil oppleve at variasjonen i forkunnskapene mellom elever av samme årgang er stor, særlig på ungdomstrinnet og i videregående. Noen elever er tidlig interessert i politikk og samfunnsliv. Andre vil aldri bli det, om ikke en engasjert samfunnsfagslærer klarer å vekke engasjementet likevel.

Det viktigste en samfunnsfagslærer kan gjøre for å nå målet om tilpasset opplæring, å sørge for mest mulig varierte tilnærminger til faget og dermed også varierte vurderingsformer. Dermed øker man sjansen for å treffe ulike elevers forutsetninger på måter som vekker deres interesse og engasjement for faget.

En mulig måte å oppnå tilpasset opplæring, er å gi elevene ulike oppgaver med ulik vanskegrad, til samme tema. Også i samfunnsfag vil dette kunne være aktuelt i enkelte sammenhenger, men som oftest vil problemstillinger i samfunnsfag være mulige å løse på ulikt nivå, uten å variere selve spørsmålsstillinga.

Det er en del av samfunnsfagets mål om trening i demokrati, at elevene skal lære å samarbeide, diskutere og respektere hverandre på tvers av alle typer ulikheter. Det at elevenes forkunnskaper varierer så mye, kan også fungere som en ressurs ved at elever med store kunnskaper ofte kan bidra til å lære elever med svakere forkunnskaper mye. Dette er argumenter for at nivådelt undervisning i samfunnsfag sjeldent er formålstjenlig for å nå målet om tilpasset opplæring.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Følgere

Om meg

Bildet mitt
Jeg er lektor med hovedfag i samfunnsgeografi fra Universitetet i Oslo.