Denne øvelsen kan være en introduksjon til undervisning om yrkesvalg, kjønnsroller og sosialisering og om inntektsforskjeller og systemet for lønnsfastsettelse.
Læringsmål
* Kunne reflektere over forhold som kan påvirke lønnsnivået i ulike yrker, inkludert kjønn
Gjennomføring
Opplegget starter med at elevene i grupper får i oppgave å rangere ni ulike yrker etter hvilke de oppfatter som mest og minst ansvarsfulle. De ni yrkene kan være: Administrerende direktør, aksjemegler, brannmann, bussjåfør, fiskefiletarbeider, førskolelærer, historieprofessor, oljearbeider og sykepleier.
Normalt er det god praksis å klargjøre for elevene hva undervisninga skal handle om, og hvorfor de skal gjøre en øvelse. I akkurat denne øvelsen er det imidlertid et poeng å ikke i utgangspunktet forklare elevene hvorfor de skal gjøre denne øvelsen eller presentere læringsmålet før etter øvelsen er gjennomført, ettersom det kan komme til å påvirke elevenes vurderinger.
For å kunne gjennomføre rangeringa, må elevene ha en forståelse av hva som ligger i begrepet ansvar. En mulig definisjon kan være at graden av ansvar er knyttet til hvor store konsekvenser det får å gjøre feil.
Deretter bes elevene rangere yrkene etter hvilke yrker de oppfatter som mest og minst slitsomme. Elevenes rangeringer settes opp på tavla.
Deretter tar klassen en felles diskusjon av hva som styrer lønninger. Er lønn en kompensasjon for ansvar eller slit, eller reflekterer lønn noe annet? De ni yrkene rangeres etter lønn. Lærer tar styringa her i dialog med klassen.
Utdanning blir trolig nevnt som en faktor som påvirker lønn av elevene. Ranger yrkene etter hvor lang utdanning de krever. Kan det forklare lønnsforskjellene?
Noen av yrkene vil utmerke seg ved å kreve relativt høy utdanning men relativt lav lønn. Ofte vil elevene også ha rangert disse yrkene som både ansvarstunge og slitsomme. Hva kan forklare dette?
Diskuter til slutt hvilke av de ni yrkene som er typiske mannsyrker og typiske kvinneyrker.
mandag 4. januar 2010
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Følgere
Bloggarkiv
-
▼
2010
(36)
-
▼
januar
(30)
- Å uttrykke seg skriftlig i samfunnsfag VGI
- Kvinnelønn
- Foredrag/ lærerstyrt klassediskusjon
- Prøve om kvinnelønn - kjennetegn på høy måloppnåelse
- Logg
- Kommentar til prøve
- Kommentar til aktuell debatt
- Eksempel på kommentar til egenvurdering fra elev
- · gjere greie for FNs arbeid med fred og mennesker...
- Quiz om FN og EU
- Vil du bli millionær om Storting, regjering og kom...
- Afghanistan
- Sammenlign tre land
- Energiplan
- Tilpasset opplæring i samfunnsfag
- · gjere greie for organisasjonane sin plass i arbe...
- Rangering av yrker
- tegneserier, vitser og gåter
- Bruk av skjønnlitteratur/bilder/kunst
- ”Krabb og skriv”
- Selvstendig studiearbeid
- Ekspert på et tema
- "Del et problem"
- Rollespill
- Press-skriving
- Brettspill
- "Spørsmål fra konvolutt"
- Quiz
- "Vil du bli millionær"
- Jeopardy
-
▼
januar
(30)
Om meg
- Torgeir Salih Holgersen
- Jeg er lektor med hovedfag i samfunnsgeografi fra Universitetet i Oslo.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar