Metoden er velegnet til oppstart av prosjektarbeid. Lærer har tatt med en gråpapirrull og tusjer. Gråpapiret rulles ut på gulvet. Alle elevene får hver sin tusj. Elevene får i oppgave å skrive ned forslag til tema/problemstillinger for prosjektet. Lærer krabber også sammen med elevene og skriver. Den lange plakaten henges så opp i klasserommet slik at elevene kan lese forslagene.
Tanken bak at elevene skal krappe og skrive, er at bevegelse kombinert med at elevene ser hva medelever skriver fremmer kreativitet og gode ideer. Metoden skaper en ”myldrestermning” som gjør at terskel for å komme med innspill senkes. Det er sannsynlig at flere elever våger å komme med ideer på en slik måte en dersom lærer skulle bedt elevene rekke opp hånda for så å skrive forslag på tavla.
mandag 4. januar 2010
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Følgere
Bloggarkiv
-
▼
2010
(36)
-
▼
januar
(30)
- Å uttrykke seg skriftlig i samfunnsfag VGI
- Kvinnelønn
- Foredrag/ lærerstyrt klassediskusjon
- Prøve om kvinnelønn - kjennetegn på høy måloppnåelse
- Logg
- Kommentar til prøve
- Kommentar til aktuell debatt
- Eksempel på kommentar til egenvurdering fra elev
- · gjere greie for FNs arbeid med fred og mennesker...
- Quiz om FN og EU
- Vil du bli millionær om Storting, regjering og kom...
- Afghanistan
- Sammenlign tre land
- Energiplan
- Tilpasset opplæring i samfunnsfag
- · gjere greie for organisasjonane sin plass i arbe...
- Rangering av yrker
- tegneserier, vitser og gåter
- Bruk av skjønnlitteratur/bilder/kunst
- ”Krabb og skriv”
- Selvstendig studiearbeid
- Ekspert på et tema
- "Del et problem"
- Rollespill
- Press-skriving
- Brettspill
- "Spørsmål fra konvolutt"
- Quiz
- "Vil du bli millionær"
- Jeopardy
-
▼
januar
(30)
Om meg
- Torgeir Salih Holgersen
- Jeg er lektor med hovedfag i samfunnsgeografi fra Universitetet i Oslo.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar