mandag 4. januar 2010

”Krabb og skriv”

Metoden er velegnet til oppstart av prosjektarbeid. Lærer har tatt med en gråpapirrull og tusjer. Gråpapiret rulles ut på gulvet. Alle elevene får hver sin tusj. Elevene får i oppgave å skrive ned forslag til tema/problemstillinger for prosjektet. Lærer krabber også sammen med elevene og skriver. Den lange plakaten henges så opp i klasserommet slik at elevene kan lese forslagene.

Tanken bak at elevene skal krappe og skrive, er at bevegelse kombinert med at elevene ser hva medelever skriver fremmer kreativitet og gode ideer. Metoden skaper en ”myldrestermning” som gjør at terskel for å komme med innspill senkes. Det er sannsynlig at flere elever våger å komme med ideer på en slik måte en dersom lærer skulle bedt elevene rekke opp hånda for så å skrive forslag på tavla.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Følgere

Om meg

Bildet mitt
Jeg er lektor med hovedfag i samfunnsgeografi fra Universitetet i Oslo.