Aktuelle kompetansemål
Fra VGII:
· forklare drivkrefter bak den europeiske oversjøiske ekspansjonen og diskutere kulturmøter, sett fra ulike perspektiver
Fra VGIII
· presentere sentrale trekk ved kolonialismen og situasjonen i et ikke-europeisk område på 1800-tallet, sett fra ulike perspektiver
· vurdere ulike ideologiers betydning for mennesker, politiske bevegelser og statsutvikling på 1900-tallet
· gjøre rede for bakgrunnen for de to verdenskrigene og drøfte virkninger disse fikk for Norden og det internasjonale samfunn
· undersøke to eller flere internasjonale konflikter etter 1945, og vurdere konfliktene, sett fra ulike perspektiver
· finne eksempler på hendelser som har formet et ikke-europeisk lands historie etter 1900, og reflektere over hvordan landet kunne ha utviklet seg hvis disse hendelsene ikke hadde funnet sted
· undersøke bakgrunnen for en pågående konflikt, og drøfte reaksjoner i det internasjonale samfunnet
Aktuelle drøftingsspørsmål:
A) Redegjør for årsakene til Den kalde krigen, og drøft hvilken betydning den kalde krigen har hatt for utviklinga av den pågående krigen i Afghanistan.
B) Redegjør for årsakene til at India ble delt ved uavhengigheten, og drøft hvilken betydning konflikten mellom India og Pakistan har hatt og har for den pågående krigen i Afghanistan.
C) Redegjør for årsakene til Israel/Palestinakonflikten og drøft hvilken betydning denne konflikten har hatt og har for den pågående krigen i Afghanistan.
Faktakunnskap som trengs for drøftinga:
Den kalde krigen
1. Hvem var de stridende partene under den russiske borgerkrigen?
2. Hvilke begrunnelser ga Frankrike og Storbritannia for å undertegne Munchenforliket 30. september 1938?
3. Hvilke begrunnelser ga Sovjetunionen for å undertegne ikke-angrepspakten med Nazi-Tyskland 23. august 1939?
4. Hva var Operasjon Barbarossa?
5. Hva var betydninga av slaget ved Stalingrad?
6. Hva var innholdet i Jaltaavtalen?
7. Hvordan var og er maktforholdene i FN?
8. Når og hvorfor ble NATO og Warszawapakten oppretta?
9. Nevn og tidfest 10 ”varme” kriger som kan sees som resultat av Den kalde krigen mellom 1945 og 1989.
10. Når og hvordan ble den kalde krigen avslutta?
Tidslinje India/Afghanistan
1206: Qutb ud-Din Aybak invaderer India fra Afghanistan og etablerer Gholamdynastiet, det første dynastiet i en serie sunnimuslimske sultaner med base i Delhi.
1526: De sjiamuslimske moghulene invaderer India fra Afghanistan, og etablerer seg som arvtakere til de sunnimuslimske sultanene i Delhi.
1600: Det engelske Øst-India-kompaniet etableres.
1612: Det engelske Øst-India-kompaniet etablerer sin første handelsstasjon i India, i Surat, etter avtale med Moghulkeiseren.
1674: Det hinduistiske Marathariket etableres i Vest-India.
1707: Keiser Aurangzeb dør. Marathariket anerkjenner Moghulkeiserens overhøyhet og Marathakongen blir formelt en vasall under Moghulkeiseren. Moghulriket når sin største utbredelse.
1717: Kamp om tronen i Moghulriket. En av tronkandidatene søker støtte fra Marathariket som invaderer Delhi og får innsatt sin kandidat. Marathariket oppnår reell uavhengighet og Moghulriket begynner å gå i oppløsning. Guvernørene i de ulike provinsene får stadig mer uavhengige posisjoner.
1757: Det britiske Øst-India-kompaniet overtar den reelle kontrollen over Bengal (formelt del av Moghulriket) ved å støtte en kandidat til kampen om guvernørstillinga i provinsen.
1777-83/1803-1805/1817-1818: Krig mellom Marathariket og det britiske Øst-Indiakompaniet. Ender med at kompaniet overtar størstedelen av Marathariket.
1804: Moghulkeiseren i Delhi søker beskyttelse fra Øst-India-kompaniet
1839-42: Den første anglo-afghanske krigen. Britene invaderer Afghanistan for å blande seg inn i tronfølgestriden i Afghanistan for å sikre seg en trygg alliert
1857: Det store indiske opprøret
1858: Moghulkeiseren i Delhi avsettes formelt. Den britiske staten overtar direkte styringa over de tidligere Øst-India-kompani-kontrollerte områdene.
1865/68: Russland erobrerer de muslimske rikene Tashkent og Samarkand i Sentral-Asia.
1876: Det indiske keiserdømmet etableres som en politisk union mellom de britiskstyrte delene av India og de fyrstestyrte statene. Den britiske dronningen, Victoria, erklæres som keiserinne over India.
1876-78: Sultkatastrofe: 6,1-10,3 millioner dødsofre i følge Mike Davis
1878: Både Russland og Storbritannia kjemper for innflytelse i Afghanistan ved å sende uinviterte diplomater til Kabul. Britenes forsøk leder til den andre anglo-afghnaske krigen
1885: Indian National Congress etableres for å kjempe for selvstyre, og etter hvert uavhengighet, for India.
1899-1900: Sultkatastrofe: 1,25-10 millioner dødsofre i følge Mike Davis
1900: Britene endrer det offisielle språket i Nord-India fra persisk (moghulenes tradisjonelle språk) til hindi etter press fra indiske nasjonalister.
1906: India Moslem League etableres for å kjempe for rettighetene til den muslimske minoriteten i India.
1919: Den tredje Anglo-Afghanske krigen. Ender med våpenhvile. Afghanistan anerkjenner Durrand-linja som grense (dagens grense mellom Afghanistan og Pakistan) og lover å ikke støtte opprør blant pashtunerne på britisk side. Storbritannia anerkjenner Afghanistans uavhengighet.
1925: Den hindunasjonalistiske bevegelsen Rashtrya Swayamsewak Sangh etableres. Kommunalistisk vold mellom hinduer og muslimer øker i deler av India.
1930: Lederen for Moslem League, Mohammed Iqbal, fremmer kravet om en egen stat for Indias muslimer, Pakistan.
1947: India deles i to: De direkte britisk-styrte provinsene deles mellom India og Pakistan hvor provinsene med muslimsk flertall går til Pakistan og provinsene med hinduflertall til India. Provinsene Punjab og Bengal deles også i to. I fyrstestatene får fyrstene velge. Fyrsten i Jammu og Kashmir er hindu og velger India, selv om flertallet er muslimer. Fyrsten i Hyderabad er muslim og velger Pakistan, selv om flertallet er hinduer, men India overtar likevel Hyderabad. Omfattende vold mellom muslimer og hinduer og sikher. Anslagsvis 25 millioner muslimerfra India og hinduer og sikher fra Pakistan flykter.
1947-48: Krig mellom India og Pakistan om Kashmir. Ender med våpenhvile hvor India får kontroll over 2/3 og Pakistan 1/3 av Kashmir.
mandag 11. januar 2010
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Følgere
Bloggarkiv
-
▼
2010
(36)
-
▼
januar
(30)
- Å uttrykke seg skriftlig i samfunnsfag VGI
- Kvinnelønn
- Foredrag/ lærerstyrt klassediskusjon
- Prøve om kvinnelønn - kjennetegn på høy måloppnåelse
- Logg
- Kommentar til prøve
- Kommentar til aktuell debatt
- Eksempel på kommentar til egenvurdering fra elev
- · gjere greie for FNs arbeid med fred og mennesker...
- Quiz om FN og EU
- Vil du bli millionær om Storting, regjering og kom...
- Afghanistan
- Sammenlign tre land
- Energiplan
- Tilpasset opplæring i samfunnsfag
- · gjere greie for organisasjonane sin plass i arbe...
- Rangering av yrker
- tegneserier, vitser og gåter
- Bruk av skjønnlitteratur/bilder/kunst
- ”Krabb og skriv”
- Selvstendig studiearbeid
- Ekspert på et tema
- "Del et problem"
- Rollespill
- Press-skriving
- Brettspill
- "Spørsmål fra konvolutt"
- Quiz
- "Vil du bli millionær"
- Jeopardy
-
▼
januar
(30)
Om meg
- Torgeir Salih Holgersen
- Jeg er lektor med hovedfag i samfunnsgeografi fra Universitetet i Oslo.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar