fredag 29. januar 2010

Å uttrykke seg skriftlig i samfunnsfag VGI

Samfunnsfag gir elevene anledning til å øve seg i den grunnleggende ferdigheten å skrive i en rekke ulike sammenhenger. Samfunnsfag egner seg svært godt for tverrfaglig samarbeid med norsk ettersom ulike kompetansemål i samfunnsfag kan være tema for skriveoppgaver som omfatter alle mulige sjangre.

Å mestre drøfting krever trening. Samtidig forutsetter en god drøfting brei kunnskap om temaet som skal drøftes. Det å arbeide med drøftende tekster gjennom innleveringer og skriftlige prøver fungerer dermed som et godt redskap til å utvikle elevenes kunnskap i faget og evne til å reflektere.

Gjennom bruk av diskusjonsforum på læringsplattform kan elevene få øvelse i å skrive den typen korte meningsytringer som i økende grad preger den offentlige debatten. Det å mestre denne typen diskurs blir derfor et viktig bidrag til å sette elevene i stand til å fremme sine standpunkter og derigjennom delta i demokratiet.

Også kunstneriske uttrykksformer kan være velegnet som metode for å arbeide skriftlig med kompetansemål i samfunnsfag. Gjennom å vise hvordan forfattere har behandlet samfunnsmessige temaer i romaner, noveller eller dikt, kan elevene inspireres til å selv å skrive samfunnsfagsrelevante skjønnlitterære tekster. Dette forutsetter at lærer også lager arbeidsoppgaver og vurderingssituasjoner som åpner for at elevene kan velge en skjønnlitterær uttrykksform.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Følgere

Om meg

Bildet mitt
Jeg er lektor med hovedfag i samfunnsgeografi fra Universitetet i Oslo.