En innleveringsoppgave er et arbeid eleven har gjort hjemme og/ eller på skolen som leveres inn for vurdering. Det kan ta utgangspunkt i ett eller flere gitte spørsmål, eller en selvvalgt problemstilling. Det kan være et individuelt arbeid eller et gruppearbeid.
Vurdering av innleveringer gjort hjemme, må ta hensyn til at elevene i ulik grad kan ha fått hjelp fra andre til å løse oppgava. Det kan derfor ofte være lurt å ikke la innleveringsoppgaver ligge til grunn for vurdering av et kompetansemål alene, men kombinere innlevering med muntlig presentasjon, muntlig utspørring eller skriftlig prøve. Innlevering i prosess kan også bidra til at læreren oppnår større innsikt i elevens arbeid underveis.
Mulige vurderingskriterier:
- finne relevante kilder og hente ut relevant informasjon fra disse
- referere kilder med korrekt referanseteknikk
- problematisere tema på en relevant måte
- presentere ulike relevante argumenter og motargumenter
- veie og vurdere argumenter på en reflektert måte
- trekke konklusjoner basert på vekting og vurdering av argumenter
- sette opp relevante og korrekte regnestykker
- bruke et godt språk som uttrykker faglige sammenhengene på en presis måte
- ha oversiktelig og logisk oppbygd struktur som tydeliggjør den faglige forståelsen
- vise evne til å fokusere på det viktigste slik at innleveringa holdes innenfor en gitt ramme hva gjelder antall tegn
Undervisningsopplegg og kompetansemål som bruker innleveringsoppgave som vurderingsform:
* "Buddy" (sosialisering)
"Maria Full of Grace" (sosialisering/kriminalitet)
"Bend it like Beckham" (Sosialisering/kjønnsroller/kultur)
søndag 8. november 2009
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Følgere
Bloggarkiv
-
▼
2009
(82)
-
▼
november
(71)
- · bruke digitale verktøy til å hente informasjon o...
- Elevforedrag om egen framtid
- Mappe
- Oppgaver med hjelpeark til Emil i Lønneberget
- Oppgaver med hjelpeark til Änglagård
- Oppgaver med hjelpeark
- Nettavis om konflikt
- Arbeidsmiljøforbedring med "Modern Times"
- Startside
- "Bend it Like Beckham"
- "Maria full of Grace"
- "Buddy"
- Bruk av film og filmsekvenser
- Solmetode
- Hot seat
- Fantasireise
- Elevundervisning
- Debatt/diskusjon
- Brainstorming ved bruk av lysark
- Idebank
- · forklare omgrepet globalisering og vurdere ulike...
- · trekkje ut hovudlinene i resultat- og balanserek...
- · vurdere utfordringar ved å etablere ei bedrift
- Bedriftsintervju
- Gruppepresentasjoner
- Nettdebatt
- Rollespilldiskusjon
- Muntlig diskusjon
- Muntlig utspørring
- Muntlig presentasjon
- Innlevering i prosess
- Innlevering
- Flervalgsprøve
- Skriftlig prøve
- Vurdering
- VGI
- · gjere greie for korleis ein sjølv kan vere med i...
- · bruke digitale verktøy til å finne døme på ulike...
- · beskrive hovudtrekk ved kulturen til nokre minor...
- · gjere greie for korleis ein sjølv kan vere med i...
- · diskutere noen etiske problemstillingar knytte t...
- · diskutere samanhengen mellom økonomisk vekst, mi...
- · gjere greie for kva som kjenneteiknar internasjo...
- · gjere greie for årsaker til at somme land er fat...
- · gjere greie for EU sine mål og styringsorgan og ...
- · gje døme på internasjonalt samarbeid og beskrive...
- · forklare kva som ligg til grunn for velferdsstat...
- · gjere greie for sentrale kjenneteikn ved norsk ø...
- · gjere greie for årsaker til arbeidsløyse og drøf...
- · identifisere grunnleggjande skilnader mellom dei...
- · definere sentrale omgrep knytte til sosialiserin...
- · forklare kvifor kjønnsroller varierer mellom sam...
- - reflektere over verdien av å ha et arbeid og hva...
- - begrunne hvorfor samfunnet straffer og vurdere h...
- - reflektere over verdien av å ha et arbeid og hva...
- · definere omgrepet kultur og gje døme på at kultu...
- - forklare hvorfor fordommer oppstår og diskutere ...
- · drøfte rettane ein har som forbrukar og diskuter...
- · gjere greie for styreforma og dei viktigaste pol...
- Partidebatt
- ”Roger Olsen”
- Aktuell debatt
- ”Mellom bakkar og berg” og Amerikaner på sightseeing
- Emil i Lønneberget
- ”Å forstå kultur er å kunne le av en vits” (underv...
- Arbeidsmiljøet i Moderen Times (Undervisningssekve...
- Fantasireise til arbeidsløshet
- B-gjengen
- Rødhette og ulven
- Tarzan, Mowgli og Änglagård
- Undervisningsopplegg
-
▼
november
(71)
Om meg
- Torgeir Salih Holgersen
- Jeg er lektor med hovedfag i samfunnsgeografi fra Universitetet i Oslo.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar