mandag 9. november 2009

Solmetode

Solmetoden er fin som en innledning til et nytt tema nettopp ved at elevene får aktivisert sine forkunnskaper. Elevene tegner en sol med solstråler på et ark. Læreren tegner tilsvarende en sol på tavla og skriver en setning inni sola. Setningen skal sette i gang tankevirksomhet hos eleven.

Måten vi utformer setningen på, er viktig. Ber vi om kunnskap eller følelser? Dersom vi skriver: ”Ordet familie får meg til å tenke på ...,” får vi helt andre svar enn om vi skriver: ”Med familie forstår jeg ...”. Elevene jobber først individuelt for så å ”dele” med naboen. Deretter fylles strålene på tavlesola ut i samlet klasse. Hvorvidt elevene skal dele med hverandre, eller det skal oppsummeres i klassen, er helt avhengig av hvor "personlig" sola har vært.


Undervisningsopplegg som bruker sol-metoden

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Følgere

Bloggarkiv

Om meg

Bildet mitt
Jeg er lektor med hovedfag i samfunnsgeografi fra Universitetet i Oslo.