1. Tenk tilbake på begravelsen i filmen.
a) Hva er en norm?
Husk å definere begrepet og underbygg gjerne med et par eksempler.
b) Kan du vise til eller beskrive brudd på normer i disse scenene?
Få fram hva et normbrudd er og vis de konkrete normene som blir brutt.
c) Hvordan reagerer omgivelsene på normbruddene? Er det rimelig å kalle reaksjonene
for sanksjoner? Begrunn. Her må du definere og avgrense sanksjonsbegrepet. Gi eksempler på reaksjoner/sanksjoner. Når du skal forklare om reaksjonene er sanksjoner, kan det være lurt å gå tilbake å studere definisjonen igjen
2. Kultur og delkultur.
a) Hva forstår du med begrepet kultur?
Kom gjerne med selvstendige tanker, men vis at du har jobbet med samfunnsfag.
b) Hva mener vi med en delkultur. Gi gjerne eksempler.
Skal du snakke om en delkultur- bør du også trekke inn begrepet hovedkultur.
c) I filmen møtes (kolliderer) to delkulturer. Hvilke? Prøv å få fram hvorfor dette er delkulturer.
3. Fordommer
a) Hvordan oppfatter du begrepet fordom?
Se 2 a- bruk egne ord. Men husk at du er en samfunnsfag elev.
b) Hvilke fordommer blir Fanny og Zac møtt med?
Gi eksempler - hvorfor er dette fordommer?
c) Hvordan kan fordommer motvirkes? (Henvis gjerne til filmen).
Prøv å forklare.
4. Møte med fremmede kulturer.
a) Fanny og Zac møter en ” fremmed kultur”. Kunne de gått fram annerledes? Forklar.
Hva med innbyggerene i lokalsamfunnet, kunne de ha tatt i møt Fanny og Zac på en annen måte? Utdyp. For at dette ikke skal bli for mye synsing - bør du prøve å bruke begrepene kulturrelativistisk og etnosentrisk.
b) Vil du si at noen av innbyggerne i lokalsamfunnet hadde etnosentriske holdninger. Begrunn selvfølgelig. Her må du selvsagt avklare begrepet du skal bruke. Når du skal begrunne, må du underbygge med eksempler og prøve å knytte dette til begrepet etnosentrisk.
søndag 29. november 2009
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Følgere
Bloggarkiv
-
▼
2009
(82)
-
▼
november
(71)
- · bruke digitale verktøy til å hente informasjon o...
- Elevforedrag om egen framtid
- Mappe
- Oppgaver med hjelpeark til Emil i Lønneberget
- Oppgaver med hjelpeark til Änglagård
- Oppgaver med hjelpeark
- Nettavis om konflikt
- Arbeidsmiljøforbedring med "Modern Times"
- Startside
- "Bend it Like Beckham"
- "Maria full of Grace"
- "Buddy"
- Bruk av film og filmsekvenser
- Solmetode
- Hot seat
- Fantasireise
- Elevundervisning
- Debatt/diskusjon
- Brainstorming ved bruk av lysark
- Idebank
- · forklare omgrepet globalisering og vurdere ulike...
- · trekkje ut hovudlinene i resultat- og balanserek...
- · vurdere utfordringar ved å etablere ei bedrift
- Bedriftsintervju
- Gruppepresentasjoner
- Nettdebatt
- Rollespilldiskusjon
- Muntlig diskusjon
- Muntlig utspørring
- Muntlig presentasjon
- Innlevering i prosess
- Innlevering
- Flervalgsprøve
- Skriftlig prøve
- Vurdering
- VGI
- · gjere greie for korleis ein sjølv kan vere med i...
- · bruke digitale verktøy til å finne døme på ulike...
- · beskrive hovudtrekk ved kulturen til nokre minor...
- · gjere greie for korleis ein sjølv kan vere med i...
- · diskutere noen etiske problemstillingar knytte t...
- · diskutere samanhengen mellom økonomisk vekst, mi...
- · gjere greie for kva som kjenneteiknar internasjo...
- · gjere greie for årsaker til at somme land er fat...
- · gjere greie for EU sine mål og styringsorgan og ...
- · gje døme på internasjonalt samarbeid og beskrive...
- · forklare kva som ligg til grunn for velferdsstat...
- · gjere greie for sentrale kjenneteikn ved norsk ø...
- · gjere greie for årsaker til arbeidsløyse og drøf...
- · identifisere grunnleggjande skilnader mellom dei...
- · definere sentrale omgrep knytte til sosialiserin...
- · forklare kvifor kjønnsroller varierer mellom sam...
- - reflektere over verdien av å ha et arbeid og hva...
- - begrunne hvorfor samfunnet straffer og vurdere h...
- - reflektere over verdien av å ha et arbeid og hva...
- · definere omgrepet kultur og gje døme på at kultu...
- - forklare hvorfor fordommer oppstår og diskutere ...
- · drøfte rettane ein har som forbrukar og diskuter...
- · gjere greie for styreforma og dei viktigaste pol...
- Partidebatt
- ”Roger Olsen”
- Aktuell debatt
- ”Mellom bakkar og berg” og Amerikaner på sightseeing
- Emil i Lønneberget
- ”Å forstå kultur er å kunne le av en vits” (underv...
- Arbeidsmiljøet i Moderen Times (Undervisningssekve...
- Fantasireise til arbeidsløshet
- B-gjengen
- Rødhette og ulven
- Tarzan, Mowgli og Änglagård
- Undervisningsopplegg
-
▼
november
(71)
Om meg
- Torgeir Salih Holgersen
- Jeg er lektor med hovedfag i samfunnsgeografi fra Universitetet i Oslo.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar