lørdag 7. november 2009

”Roger Olsen”

Opplegget tar utgangspunkt i at elevene har lest de aktuelle sidene i læreboka om Stortinget, regjeringa, Sametinget, domstolssystemet, og ansvarsfordelinga mellom staten, fylkeskommunene og kommunene. Det forutsettes også at klassen har gjennomgått og fått forklart hvordan de ulike folkevalgte organene velges, og hvordan regjering etableres.

Lærer skriver på tavla, etter innspill fra elevene, en rekke ulike offentlige ansvarsoppgaver. Deretter skal elevene i grupper, og uten på ny å konferere læreboka, identifisere hvilket av maktorganene nevnt over som har ansvar for hver av oppgavene.


Vurdering
Elevene bør før prøven få vite at den blir gjennomført som en flervalgsprøve. Det kan være hensiktsmessig å gi elevene et par eksempler på tilsvarende spørsmål som de som kommer på prøven i forkant.


Eksempelspørsmål

Svaralternativer: A) Stortinget B) Regjeringa C) Sametinget D) Fylkeskommunen E) Kommunen

1. Roger Olsen fra Alta har kjøpt seg ny bil som han er veldig fornøyd med. Men han er misfornøyd med at han ikke får lov til å kjøre så fort han vil, hvor han vil. Han bestemmer seg derfor for å ringe og klage til de som har vedtatt at det skal være fartsgrenser i Norge. Hvem må han ringe til? (Svar: A)

2. Roger Olsen velger å ignorere fartsgrensa. Han blir stoppet av politiet og får førerkortet beslaglagt på stedet. Han blir sint over at politiet velger å bruke ressurser på den slags, mens de ikke gidder å rykke ut for å stanse ungdommer som kaster snøball mot veggen på huset hans så han ofte skvetter opp av ettermiddagsluren. Han bestemmer seg for å skrive et klagebrev til de som har det øverste politiske ansvaret for politiet. Hvem skriver han klagebrevet til? (Svar: B)

3. Roger Olsen fortsetter å kjøre uten førerkort, og en dag kjører han så fort at han kjører av veien og krasjer i et tre. Roger blir lam fra halsen og ned og må leve på pleiehjem resten av livet. Pleiehjemmet han blir plassert på består bare av gamle folk, utenom han selv. Men han har mye mer lyst til å bo sammen med jevnaldrende. Han ber derfor foreldrene sine om å ta dette opp med de som nå har ansvaret for at Roger får den pleien han har krav på. Hvem må foreldrene til Roger ta opp problemet med? (Svar: E)


Kompetansemål:
· gjere greie for styreforma og dei viktigaste politiske styringsorgana i Noreg og drøfte fleirtalsdemokratiet i forhold til urfolk og minoritetar

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Følgere

Bloggarkiv

Om meg

Bildet mitt
Jeg er lektor med hovedfag i samfunnsgeografi fra Universitetet i Oslo.