Opplegget tar utgangspunkt i at elevene har lest de aktuelle sidene i læreboka om Stortinget, regjeringa, Sametinget, domstolssystemet, og ansvarsfordelinga mellom staten, fylkeskommunene og kommunene. Det forutsettes også at klassen har gjennomgått og fått forklart hvordan de ulike folkevalgte organene velges, og hvordan regjering etableres.
Lærer skriver på tavla, etter innspill fra elevene, en rekke ulike offentlige ansvarsoppgaver. Deretter skal elevene i grupper, og uten på ny å konferere læreboka, identifisere hvilket av maktorganene nevnt over som har ansvar for hver av oppgavene.
Vurdering
Elevene bør før prøven få vite at den blir gjennomført som en flervalgsprøve. Det kan være hensiktsmessig å gi elevene et par eksempler på tilsvarende spørsmål som de som kommer på prøven i forkant.
Eksempelspørsmål
Svaralternativer: A) Stortinget B) Regjeringa C) Sametinget D) Fylkeskommunen E) Kommunen
1. Roger Olsen fra Alta har kjøpt seg ny bil som han er veldig fornøyd med. Men han er misfornøyd med at han ikke får lov til å kjøre så fort han vil, hvor han vil. Han bestemmer seg derfor for å ringe og klage til de som har vedtatt at det skal være fartsgrenser i Norge. Hvem må han ringe til? (Svar: A)
2. Roger Olsen velger å ignorere fartsgrensa. Han blir stoppet av politiet og får førerkortet beslaglagt på stedet. Han blir sint over at politiet velger å bruke ressurser på den slags, mens de ikke gidder å rykke ut for å stanse ungdommer som kaster snøball mot veggen på huset hans så han ofte skvetter opp av ettermiddagsluren. Han bestemmer seg for å skrive et klagebrev til de som har det øverste politiske ansvaret for politiet. Hvem skriver han klagebrevet til? (Svar: B)
3. Roger Olsen fortsetter å kjøre uten førerkort, og en dag kjører han så fort at han kjører av veien og krasjer i et tre. Roger blir lam fra halsen og ned og må leve på pleiehjem resten av livet. Pleiehjemmet han blir plassert på består bare av gamle folk, utenom han selv. Men han har mye mer lyst til å bo sammen med jevnaldrende. Han ber derfor foreldrene sine om å ta dette opp med de som nå har ansvaret for at Roger får den pleien han har krav på. Hvem må foreldrene til Roger ta opp problemet med? (Svar: E)
Kompetansemål:
· gjere greie for styreforma og dei viktigaste politiske styringsorgana i Noreg og drøfte fleirtalsdemokratiet i forhold til urfolk og minoritetar
lørdag 7. november 2009
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Følgere
Bloggarkiv
-
▼
2009
(82)
-
▼
november
(71)
- · bruke digitale verktøy til å hente informasjon o...
- Elevforedrag om egen framtid
- Mappe
- Oppgaver med hjelpeark til Emil i Lønneberget
- Oppgaver med hjelpeark til Änglagård
- Oppgaver med hjelpeark
- Nettavis om konflikt
- Arbeidsmiljøforbedring med "Modern Times"
- Startside
- "Bend it Like Beckham"
- "Maria full of Grace"
- "Buddy"
- Bruk av film og filmsekvenser
- Solmetode
- Hot seat
- Fantasireise
- Elevundervisning
- Debatt/diskusjon
- Brainstorming ved bruk av lysark
- Idebank
- · forklare omgrepet globalisering og vurdere ulike...
- · trekkje ut hovudlinene i resultat- og balanserek...
- · vurdere utfordringar ved å etablere ei bedrift
- Bedriftsintervju
- Gruppepresentasjoner
- Nettdebatt
- Rollespilldiskusjon
- Muntlig diskusjon
- Muntlig utspørring
- Muntlig presentasjon
- Innlevering i prosess
- Innlevering
- Flervalgsprøve
- Skriftlig prøve
- Vurdering
- VGI
- · gjere greie for korleis ein sjølv kan vere med i...
- · bruke digitale verktøy til å finne døme på ulike...
- · beskrive hovudtrekk ved kulturen til nokre minor...
- · gjere greie for korleis ein sjølv kan vere med i...
- · diskutere noen etiske problemstillingar knytte t...
- · diskutere samanhengen mellom økonomisk vekst, mi...
- · gjere greie for kva som kjenneteiknar internasjo...
- · gjere greie for årsaker til at somme land er fat...
- · gjere greie for EU sine mål og styringsorgan og ...
- · gje døme på internasjonalt samarbeid og beskrive...
- · forklare kva som ligg til grunn for velferdsstat...
- · gjere greie for sentrale kjenneteikn ved norsk ø...
- · gjere greie for årsaker til arbeidsløyse og drøf...
- · identifisere grunnleggjande skilnader mellom dei...
- · definere sentrale omgrep knytte til sosialiserin...
- · forklare kvifor kjønnsroller varierer mellom sam...
- - reflektere over verdien av å ha et arbeid og hva...
- - begrunne hvorfor samfunnet straffer og vurdere h...
- - reflektere over verdien av å ha et arbeid og hva...
- · definere omgrepet kultur og gje døme på at kultu...
- - forklare hvorfor fordommer oppstår og diskutere ...
- · drøfte rettane ein har som forbrukar og diskuter...
- · gjere greie for styreforma og dei viktigaste pol...
- Partidebatt
- ”Roger Olsen”
- Aktuell debatt
- ”Mellom bakkar og berg” og Amerikaner på sightseeing
- Emil i Lønneberget
- ”Å forstå kultur er å kunne le av en vits” (underv...
- Arbeidsmiljøet i Moderen Times (Undervisningssekve...
- Fantasireise til arbeidsløshet
- B-gjengen
- Rødhette og ulven
- Tarzan, Mowgli og Änglagård
- Undervisningsopplegg
-
▼
november
(71)
Om meg
- Torgeir Salih Holgersen
- Jeg er lektor med hovedfag i samfunnsgeografi fra Universitetet i Oslo.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar