Læreplanverket legger opp til variert bruk av arbeidsmåter og kilder. Elevene lærer på ulik måte og gjennom variasjon av kilder, arbeids- og vurderingsmåter vil en legge til rette for bedre læring, differensiering og tilpasset opplæring.
Opplevelse et godt utgangspunkt for intellektuell læring, og opplevelsen kan knyttes til variert kildebruk i faget. Et utgangspunkt er at samfunnsfagene handler om å være menneske. Dermed vil alt det menneskeskapte kunne gi innhold til faget. Litteratur, skjønnlitteratur som noveller og dikt, tegneserier, aktuelt stoff fra aviser og TV, bilder, karikaturer, vitser og gåter og ikke minst film.
I menyen nedenfor finner du et utvalg av arbeidsmåter og forslag til ulike kilder i faget. I tillegg finner du innspill til hvordan arbeidet med de grunnleggende ferdighetene kan integreres i undervisninga i samfunnsfag på dette nivået.
Innledningsøvelser
Brainstorming
Solmetode
Fantasireise
Press-skriving
"Krabb og skriv"
Elevbasert undervisning
Debatt/diskusjon
Elevundervisning
Rollespill
Selvstendig studiearbeid
Samarbeidslæring
Ekspert på et tema
Del et problem
Kafevert
Konkurranser og spill
Hot seat
Quiz
Jeopardy
"Vil du bli millionær?"
Spørsmål fra konvolutt
Brettspill
Bruk av kultur
Film og filmsekvenser
Bruk av skjønnlitteratur, bilder og kunst
Bruk av tegneserier, vitser og gåter
Grunnleggende ferdigheter
Å uttrykke seg muntlig i samfunnsfag
Å uttrykke seg skriftlig i samfunnsfag
Å lese i samfunnsfag
Å regne i samfunnsfag
Å kunne bruke digital verktøy i samfunnsfag
Gode nettsider i faget
Forslag til tema
Planer
mandag 9. november 2009
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Følgere
Bloggarkiv
-
▼
2009
(82)
-
▼
november
(71)
- · bruke digitale verktøy til å hente informasjon o...
- Elevforedrag om egen framtid
- Mappe
- Oppgaver med hjelpeark til Emil i Lønneberget
- Oppgaver med hjelpeark til Änglagård
- Oppgaver med hjelpeark
- Nettavis om konflikt
- Arbeidsmiljøforbedring med "Modern Times"
- Startside
- "Bend it Like Beckham"
- "Maria full of Grace"
- "Buddy"
- Bruk av film og filmsekvenser
- Solmetode
- Hot seat
- Fantasireise
- Elevundervisning
- Debatt/diskusjon
- Brainstorming ved bruk av lysark
- Idebank
- · forklare omgrepet globalisering og vurdere ulike...
- · trekkje ut hovudlinene i resultat- og balanserek...
- · vurdere utfordringar ved å etablere ei bedrift
- Bedriftsintervju
- Gruppepresentasjoner
- Nettdebatt
- Rollespilldiskusjon
- Muntlig diskusjon
- Muntlig utspørring
- Muntlig presentasjon
- Innlevering i prosess
- Innlevering
- Flervalgsprøve
- Skriftlig prøve
- Vurdering
- VGI
- · gjere greie for korleis ein sjølv kan vere med i...
- · bruke digitale verktøy til å finne døme på ulike...
- · beskrive hovudtrekk ved kulturen til nokre minor...
- · gjere greie for korleis ein sjølv kan vere med i...
- · diskutere noen etiske problemstillingar knytte t...
- · diskutere samanhengen mellom økonomisk vekst, mi...
- · gjere greie for kva som kjenneteiknar internasjo...
- · gjere greie for årsaker til at somme land er fat...
- · gjere greie for EU sine mål og styringsorgan og ...
- · gje døme på internasjonalt samarbeid og beskrive...
- · forklare kva som ligg til grunn for velferdsstat...
- · gjere greie for sentrale kjenneteikn ved norsk ø...
- · gjere greie for årsaker til arbeidsløyse og drøf...
- · identifisere grunnleggjande skilnader mellom dei...
- · definere sentrale omgrep knytte til sosialiserin...
- · forklare kvifor kjønnsroller varierer mellom sam...
- - reflektere over verdien av å ha et arbeid og hva...
- - begrunne hvorfor samfunnet straffer og vurdere h...
- - reflektere over verdien av å ha et arbeid og hva...
- · definere omgrepet kultur og gje døme på at kultu...
- - forklare hvorfor fordommer oppstår og diskutere ...
- · drøfte rettane ein har som forbrukar og diskuter...
- · gjere greie for styreforma og dei viktigaste pol...
- Partidebatt
- ”Roger Olsen”
- Aktuell debatt
- ”Mellom bakkar og berg” og Amerikaner på sightseeing
- Emil i Lønneberget
- ”Å forstå kultur er å kunne le av en vits” (underv...
- Arbeidsmiljøet i Moderen Times (Undervisningssekve...
- Fantasireise til arbeidsløshet
- B-gjengen
- Rødhette og ulven
- Tarzan, Mowgli og Änglagård
- Undervisningsopplegg
-
▼
november
(71)
Om meg
- Torgeir Salih Holgersen
- Jeg er lektor med hovedfag i samfunnsgeografi fra Universitetet i Oslo.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar