søndag 8. november 2009

Muntlig utspørring

En muntlig utspørring består i at en elev, eller en gruppe av elever, svarer på spørsmål fra læreren med grunnlag i et tema eller en problemstilling eleven/e har forberedt seg til.

Muntlig utspørring kan brukes som ”leksehøring”, med spørsmål som elevene ikke kjenner på forhånd, for å gjennomgå et tekstutdrag som eleven skal ha lest i forkant.

Muntlig utspørring kan også gjennomføres med utgangspunkt i en konkret problemstilling som eleven har forberedt seg på å svare på, eventuelt som oppfølging av en muntlig presentasjon. Dette er den formen muntlig eksamen vanligvis gjennomføres på. Det kan derfor være hensiktsmessig å ha brukt denne typen muntlig utspørring også tidligere, for at elevene skal få erfaring med vurderingsmåten.

Dersom muntlig utspørring skal kunne gi grunnlag for å vurdere om eleven kan anvende lærestoffet og reflektere rundt det, er det viktig at læreren stiller gjennomtenkte spørsmål som legger opp til at eleven får vist mer enn evne til å gjenfortelle lærestoff.

Mulige vurderingskriterier:
- gjengi relevant og korrekt informasjon fra lærestoffet
- sammenligne, kontrastere og kategorisere forhold som beskrives
- anvende lærestoffet til å gjøre selvstendige antakelser
- veie og vurdere argumenter på en reflektert måte
- formulere faglige sammenhenger tydelig og presist


Undervisningsopplegg som bruker muntlig utspørring som vurdering:
Partidebatt

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Følgere

Bloggarkiv

Om meg

Bildet mitt
Jeg er lektor med hovedfag i samfunnsgeografi fra Universitetet i Oslo.