tirsdag 10. november 2009

"Buddy"

Elevene ser filmen "Buddy". Deretter arbeider elevene med oppgaver enkeltvis eller i grupper. Oppgavesettet under kan brukes som øvelse i timen og følges opp med en felles samtale i etterkant, eller gi grunnlag for vurdering gjennom en innlevering.

1. Hvorfor heter filmen "Buddy"?
2. Hva legger du i begrepet rolle?
3. Hvilken forventninger/normer knytter seg til kameratrollen( hva er å være buddies)?
4. Hva er en rollekonflikt?
5. Gi et eksempel fra filmen der Kristoffer opplever en rollekonflikt.
6. Kristoffer har et forhold til to jenter i filmen. Hvordan er Elisabeth og Henriette ulike?
( prøv å få tak i hvordan deres verdier er ulike)
7. Vi kommer alle opp i situasjoner hvor det kan være vanskelig å være seg selv/kanskje
man ikke engang er trygg nok på seg. Den ”nye ” Kristoffer etter at han blir kjendis sliter med å være seg selv. Gi eksempler.
8. Hva er en normsender?
9. Hvilke normsendere påvirker den nye Kristoffer?
10. Stig Inge – hva slags fordommer vil han kunne bli møtt med?( du husker hva en fordom er?)
11. Hvorfor har ikke Kristoffer og Geir fordommer overfor Stig Inge? ( tips hvordan blir vi kvitt fordommer)
12. Hva er din holdning til Henriettes (og Elisabets) utroskap?
13. Realityshow , sånn som Kristoffers videodagbok, har hatt en enorm oppblomstring og seeroppslutning de siste 5 årene. Hva tror du er grunnen til denne populariteten?
14. Hva er en norm?
15. Hvilke normer/ tabuer utfordrer realityshowene( som for eksempel Kristoffers videodagbok, Temptation Island , Paradise hotel… )


Kompetansemål
· definere sentrale omgrep knytte til sosialisering og bruke dei til å undersøkje trekk ved sosialiseringa av ungdom i Noreg

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Følgere

Bloggarkiv

Om meg

Bildet mitt
Jeg er lektor med hovedfag i samfunnsgeografi fra Universitetet i Oslo.