Elevene ser filmen "Buddy". Deretter arbeider elevene med oppgaver enkeltvis eller i grupper. Oppgavesettet under kan brukes som øvelse i timen og følges opp med en felles samtale i etterkant, eller gi grunnlag for vurdering gjennom en innlevering.
1. Hvorfor heter filmen "Buddy"?
2. Hva legger du i begrepet rolle?
3. Hvilken forventninger/normer knytter seg til kameratrollen( hva er å være buddies)?
4. Hva er en rollekonflikt?
5. Gi et eksempel fra filmen der Kristoffer opplever en rollekonflikt.
6. Kristoffer har et forhold til to jenter i filmen. Hvordan er Elisabeth og Henriette ulike?
( prøv å få tak i hvordan deres verdier er ulike)
7. Vi kommer alle opp i situasjoner hvor det kan være vanskelig å være seg selv/kanskje
man ikke engang er trygg nok på seg. Den ”nye ” Kristoffer etter at han blir kjendis sliter med å være seg selv. Gi eksempler.
8. Hva er en normsender?
9. Hvilke normsendere påvirker den nye Kristoffer?
10. Stig Inge – hva slags fordommer vil han kunne bli møtt med?( du husker hva en fordom er?)
11. Hvorfor har ikke Kristoffer og Geir fordommer overfor Stig Inge? ( tips hvordan blir vi kvitt fordommer)
12. Hva er din holdning til Henriettes (og Elisabets) utroskap?
13. Realityshow , sånn som Kristoffers videodagbok, har hatt en enorm oppblomstring og seeroppslutning de siste 5 årene. Hva tror du er grunnen til denne populariteten?
14. Hva er en norm?
15. Hvilke normer/ tabuer utfordrer realityshowene( som for eksempel Kristoffers videodagbok, Temptation Island , Paradise hotel… )
Kompetansemål
· definere sentrale omgrep knytte til sosialisering og bruke dei til å undersøkje trekk ved sosialiseringa av ungdom i Noreg
tirsdag 10. november 2009
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Følgere
Bloggarkiv
-
▼
2009
(82)
-
▼
november
(71)
- · bruke digitale verktøy til å hente informasjon o...
- Elevforedrag om egen framtid
- Mappe
- Oppgaver med hjelpeark til Emil i Lønneberget
- Oppgaver med hjelpeark til Änglagård
- Oppgaver med hjelpeark
- Nettavis om konflikt
- Arbeidsmiljøforbedring med "Modern Times"
- Startside
- "Bend it Like Beckham"
- "Maria full of Grace"
- "Buddy"
- Bruk av film og filmsekvenser
- Solmetode
- Hot seat
- Fantasireise
- Elevundervisning
- Debatt/diskusjon
- Brainstorming ved bruk av lysark
- Idebank
- · forklare omgrepet globalisering og vurdere ulike...
- · trekkje ut hovudlinene i resultat- og balanserek...
- · vurdere utfordringar ved å etablere ei bedrift
- Bedriftsintervju
- Gruppepresentasjoner
- Nettdebatt
- Rollespilldiskusjon
- Muntlig diskusjon
- Muntlig utspørring
- Muntlig presentasjon
- Innlevering i prosess
- Innlevering
- Flervalgsprøve
- Skriftlig prøve
- Vurdering
- VGI
- · gjere greie for korleis ein sjølv kan vere med i...
- · bruke digitale verktøy til å finne døme på ulike...
- · beskrive hovudtrekk ved kulturen til nokre minor...
- · gjere greie for korleis ein sjølv kan vere med i...
- · diskutere noen etiske problemstillingar knytte t...
- · diskutere samanhengen mellom økonomisk vekst, mi...
- · gjere greie for kva som kjenneteiknar internasjo...
- · gjere greie for årsaker til at somme land er fat...
- · gjere greie for EU sine mål og styringsorgan og ...
- · gje døme på internasjonalt samarbeid og beskrive...
- · forklare kva som ligg til grunn for velferdsstat...
- · gjere greie for sentrale kjenneteikn ved norsk ø...
- · gjere greie for årsaker til arbeidsløyse og drøf...
- · identifisere grunnleggjande skilnader mellom dei...
- · definere sentrale omgrep knytte til sosialiserin...
- · forklare kvifor kjønnsroller varierer mellom sam...
- - reflektere over verdien av å ha et arbeid og hva...
- - begrunne hvorfor samfunnet straffer og vurdere h...
- - reflektere over verdien av å ha et arbeid og hva...
- · definere omgrepet kultur og gje døme på at kultu...
- - forklare hvorfor fordommer oppstår og diskutere ...
- · drøfte rettane ein har som forbrukar og diskuter...
- · gjere greie for styreforma og dei viktigaste pol...
- Partidebatt
- ”Roger Olsen”
- Aktuell debatt
- ”Mellom bakkar og berg” og Amerikaner på sightseeing
- Emil i Lønneberget
- ”Å forstå kultur er å kunne le av en vits” (underv...
- Arbeidsmiljøet i Moderen Times (Undervisningssekve...
- Fantasireise til arbeidsløshet
- B-gjengen
- Rødhette og ulven
- Tarzan, Mowgli og Änglagård
- Undervisningsopplegg
-
▼
november
(71)
Om meg
- Torgeir Salih Holgersen
- Jeg er lektor med hovedfag i samfunnsgeografi fra Universitetet i Oslo.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar