lørdag 7. november 2009

Tarzan, Mowgli og Änglagård

1. time
Presenter kompetansemålet for elevene. Vis deretter et par filmsekvenser fra Disnsey-klassikerne Tarzan og Mowgli. Forklar at vi lærer å bli menneske. Tarzan og Mowgli ble født mennesker , men ble ikke menneske før de traff andre mennesker.

Bruk klasserommet som eksempel på at vi lærer regler for å kunne leve sammen i et samfunn og at reglene vi forholder oss til varierer med ulike situasjoner. Hvilke regler gjelder? Elevene samtaler to og to. Forslag fremmes så i klassen.

Lærer forklarer deretter at eksempler som å rekke opp handa og komme tidsnok til timen kalles normer. Forklarer forskjell på formelle og uformelle normer. Neste spørsmål elevene skal diskutere med sidemann er: Hvorfor retter dere dere etter disse normene? Får så i gang en dialog på sanksjoner og internalisering av normer.

Neste time
Lærer: sist gang snakket vi om klasserommet og regler her, i dag skal vi se litt på en annen situasjon vi kan komme opp i. Tenk dere en situasjon der lærer (her en dame )skal i begravelse. Lærer tar fram to kjoler på hver sin kleshenger. Den ene kjolen er ermeløs, lårkort og dessuten svært ettersittende, den andre er lengre og langermet med jakke til. Elevene snakker sammen i par om hvilken kjole lærer bør velge og begrunner valget. Dette munner ut i en plenumsamtale om lengde, farge og hva som er sømmelig i en begravelse. Disse reglene definerer vi som uformelle normer. Snakker så om hva som ville ha skjedd dersom lærer hadde tatt på meg den andre korte kjolen. Dette munner ut i en samtale om uformelle sanksjoner.

Vis så en filmsekvens fra en begravelsesscene i Änglagård filmen (lenke idebank). Her er det nettopp en jente som ankommer en begravelse i kort kjole, hun kommer for sent, klamprer seg fremst i kirken på høyhelete sko. Her er det mange normbrudd og sanksjoner som kleskode, øyekast og baksnakking å ta tak i. Klassesamtale i etterkant her. Det er nå på tide å introdusere begrepet sosialisering.

Elevene kan så arbeide med oppgaver til filmen, som også kan danne grunnlag for vurdering.

Eksempel på oppgaver til Änglagård med hjelpeark

Kompetansemål
· definere sentrale omgrep knytte til sosialisering og bruke dei til å undersøkje trekk ved sosialiseringa av ungdom i Norge

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Følgere

Bloggarkiv

Om meg

Bildet mitt
Jeg er lektor med hovedfag i samfunnsgeografi fra Universitetet i Oslo.