1. time
Presenter kompetansemålet for elevene. Vis deretter et par filmsekvenser fra Disnsey-klassikerne Tarzan og Mowgli. Forklar at vi lærer å bli menneske. Tarzan og Mowgli ble født mennesker , men ble ikke menneske før de traff andre mennesker.
Bruk klasserommet som eksempel på at vi lærer regler for å kunne leve sammen i et samfunn og at reglene vi forholder oss til varierer med ulike situasjoner. Hvilke regler gjelder? Elevene samtaler to og to. Forslag fremmes så i klassen.
Lærer forklarer deretter at eksempler som å rekke opp handa og komme tidsnok til timen kalles normer. Forklarer forskjell på formelle og uformelle normer. Neste spørsmål elevene skal diskutere med sidemann er: Hvorfor retter dere dere etter disse normene? Får så i gang en dialog på sanksjoner og internalisering av normer.
Neste time
Lærer: sist gang snakket vi om klasserommet og regler her, i dag skal vi se litt på en annen situasjon vi kan komme opp i. Tenk dere en situasjon der lærer (her en dame )skal i begravelse. Lærer tar fram to kjoler på hver sin kleshenger. Den ene kjolen er ermeløs, lårkort og dessuten svært ettersittende, den andre er lengre og langermet med jakke til. Elevene snakker sammen i par om hvilken kjole lærer bør velge og begrunner valget. Dette munner ut i en plenumsamtale om lengde, farge og hva som er sømmelig i en begravelse. Disse reglene definerer vi som uformelle normer. Snakker så om hva som ville ha skjedd dersom lærer hadde tatt på meg den andre korte kjolen. Dette munner ut i en samtale om uformelle sanksjoner.
Vis så en filmsekvens fra en begravelsesscene i Änglagård filmen (lenke idebank). Her er det nettopp en jente som ankommer en begravelse i kort kjole, hun kommer for sent, klamprer seg fremst i kirken på høyhelete sko. Her er det mange normbrudd og sanksjoner som kleskode, øyekast og baksnakking å ta tak i. Klassesamtale i etterkant her. Det er nå på tide å introdusere begrepet sosialisering.
Elevene kan så arbeide med oppgaver til filmen, som også kan danne grunnlag for vurdering.
Eksempel på oppgaver til Änglagård med hjelpeark
Kompetansemål
· definere sentrale omgrep knytte til sosialisering og bruke dei til å undersøkje trekk ved sosialiseringa av ungdom i Norge
lørdag 7. november 2009
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Følgere
Bloggarkiv
-
▼
2009
(82)
-
▼
november
(71)
- · bruke digitale verktøy til å hente informasjon o...
- Elevforedrag om egen framtid
- Mappe
- Oppgaver med hjelpeark til Emil i Lønneberget
- Oppgaver med hjelpeark til Änglagård
- Oppgaver med hjelpeark
- Nettavis om konflikt
- Arbeidsmiljøforbedring med "Modern Times"
- Startside
- "Bend it Like Beckham"
- "Maria full of Grace"
- "Buddy"
- Bruk av film og filmsekvenser
- Solmetode
- Hot seat
- Fantasireise
- Elevundervisning
- Debatt/diskusjon
- Brainstorming ved bruk av lysark
- Idebank
- · forklare omgrepet globalisering og vurdere ulike...
- · trekkje ut hovudlinene i resultat- og balanserek...
- · vurdere utfordringar ved å etablere ei bedrift
- Bedriftsintervju
- Gruppepresentasjoner
- Nettdebatt
- Rollespilldiskusjon
- Muntlig diskusjon
- Muntlig utspørring
- Muntlig presentasjon
- Innlevering i prosess
- Innlevering
- Flervalgsprøve
- Skriftlig prøve
- Vurdering
- VGI
- · gjere greie for korleis ein sjølv kan vere med i...
- · bruke digitale verktøy til å finne døme på ulike...
- · beskrive hovudtrekk ved kulturen til nokre minor...
- · gjere greie for korleis ein sjølv kan vere med i...
- · diskutere noen etiske problemstillingar knytte t...
- · diskutere samanhengen mellom økonomisk vekst, mi...
- · gjere greie for kva som kjenneteiknar internasjo...
- · gjere greie for årsaker til at somme land er fat...
- · gjere greie for EU sine mål og styringsorgan og ...
- · gje døme på internasjonalt samarbeid og beskrive...
- · forklare kva som ligg til grunn for velferdsstat...
- · gjere greie for sentrale kjenneteikn ved norsk ø...
- · gjere greie for årsaker til arbeidsløyse og drøf...
- · identifisere grunnleggjande skilnader mellom dei...
- · definere sentrale omgrep knytte til sosialiserin...
- · forklare kvifor kjønnsroller varierer mellom sam...
- - reflektere over verdien av å ha et arbeid og hva...
- - begrunne hvorfor samfunnet straffer og vurdere h...
- - reflektere over verdien av å ha et arbeid og hva...
- · definere omgrepet kultur og gje døme på at kultu...
- - forklare hvorfor fordommer oppstår og diskutere ...
- · drøfte rettane ein har som forbrukar og diskuter...
- · gjere greie for styreforma og dei viktigaste pol...
- Partidebatt
- ”Roger Olsen”
- Aktuell debatt
- ”Mellom bakkar og berg” og Amerikaner på sightseeing
- Emil i Lønneberget
- ”Å forstå kultur er å kunne le av en vits” (underv...
- Arbeidsmiljøet i Moderen Times (Undervisningssekve...
- Fantasireise til arbeidsløshet
- B-gjengen
- Rødhette og ulven
- Tarzan, Mowgli og Änglagård
- Undervisningsopplegg
-
▼
november
(71)
Om meg
- Torgeir Salih Holgersen
- Jeg er lektor med hovedfag i samfunnsgeografi fra Universitetet i Oslo.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar