søndag 29. november 2009

Oppgaver med hjelpeark til Emil i Lønneberget

Bruk vedlagt tekst om Emil og din kjennskap til Emil og hans familie, som utgangspunkt for å svare på spørsmålene nedenfor.

1. Beskriv noen normer i Emils familie.
Definer normbegrepet og vis hvilke type normer du beskriver.

2. Hvilke sanksjoner blir Emil møtt med ved normbrudd?
Definer sanksjon og få fram ulike type sanksjoner. Snekkerbua , kjeft osv.- type sanksjon?

3. Vis hvordan mor til Emil stadig opplever rollekonflikter i sin hverdag.
Her kan det være lurt å definere rolle for så å beskrive normer i to roller mor har. (f.eks :mor – kone som du nevner her ) Deretter viser du hvordan normer i disse rollene kolliderer.

4. Hva er en kjønnsrolle, og beskriv kort normer som knyttet seg til de ulike kjønnene på Emils tid.
Avklar begrepet kjønnsrolle. Gi eksempler på normer som knytter seg til kjønnsrollene på denne tiden- formelle/uformelle?

5. Hva er bakgrunnen for at kjønnsrollene endrer seg? ( Henvis gjerne til teksten for å utdype/illustrere).
Prøv å forklare sammenhengen mellom samfunnsendring og endring av kjønnsroller. Huske dette med biologisk og sosialt – hva er det som endrer seg tror du?

6. Ut fra det du nå vet om sosialisering og endring av sosialisering, utform en velstrukturert og faglig tekst, der du først beskriver Emils sosialisering for så å trekke ut hovedforskjeller mellom Emils sosialisering og sosialiseringen for en ungdom på egen alder i dagens Norge.

Lag en innledning der du får fram begrepene primær og sekundær sosialisering. Deretter anvender du disse begrepene: beskriv Emils primær og sekundær sosialisering og sammenlign med dagens Norge - få fram likheter og ulikheter . Tenk over om normsendere er et begrepet du kan knytte inn i teksten.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Følgere

Bloggarkiv

Om meg

Bildet mitt
Jeg er lektor med hovedfag i samfunnsgeografi fra Universitetet i Oslo.