Bruk vedlagt tekst om Emil og din kjennskap til Emil og hans familie, som utgangspunkt for å svare på spørsmålene nedenfor.
1. Beskriv noen normer i Emils familie.
Definer normbegrepet og vis hvilke type normer du beskriver.
2. Hvilke sanksjoner blir Emil møtt med ved normbrudd?
Definer sanksjon og få fram ulike type sanksjoner. Snekkerbua , kjeft osv.- type sanksjon?
3. Vis hvordan mor til Emil stadig opplever rollekonflikter i sin hverdag.
Her kan det være lurt å definere rolle for så å beskrive normer i to roller mor har. (f.eks :mor – kone som du nevner her ) Deretter viser du hvordan normer i disse rollene kolliderer.
4. Hva er en kjønnsrolle, og beskriv kort normer som knyttet seg til de ulike kjønnene på Emils tid.
Avklar begrepet kjønnsrolle. Gi eksempler på normer som knytter seg til kjønnsrollene på denne tiden- formelle/uformelle?
5. Hva er bakgrunnen for at kjønnsrollene endrer seg? ( Henvis gjerne til teksten for å utdype/illustrere).
Prøv å forklare sammenhengen mellom samfunnsendring og endring av kjønnsroller. Huske dette med biologisk og sosialt – hva er det som endrer seg tror du?
6. Ut fra det du nå vet om sosialisering og endring av sosialisering, utform en velstrukturert og faglig tekst, der du først beskriver Emils sosialisering for så å trekke ut hovedforskjeller mellom Emils sosialisering og sosialiseringen for en ungdom på egen alder i dagens Norge.
Lag en innledning der du får fram begrepene primær og sekundær sosialisering. Deretter anvender du disse begrepene: beskriv Emils primær og sekundær sosialisering og sammenlign med dagens Norge - få fram likheter og ulikheter . Tenk over om normsendere er et begrepet du kan knytte inn i teksten.
søndag 29. november 2009
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Følgere
Bloggarkiv
-
▼
2009
(82)
-
▼
november
(71)
- · bruke digitale verktøy til å hente informasjon o...
- Elevforedrag om egen framtid
- Mappe
- Oppgaver med hjelpeark til Emil i Lønneberget
- Oppgaver med hjelpeark til Änglagård
- Oppgaver med hjelpeark
- Nettavis om konflikt
- Arbeidsmiljøforbedring med "Modern Times"
- Startside
- "Bend it Like Beckham"
- "Maria full of Grace"
- "Buddy"
- Bruk av film og filmsekvenser
- Solmetode
- Hot seat
- Fantasireise
- Elevundervisning
- Debatt/diskusjon
- Brainstorming ved bruk av lysark
- Idebank
- · forklare omgrepet globalisering og vurdere ulike...
- · trekkje ut hovudlinene i resultat- og balanserek...
- · vurdere utfordringar ved å etablere ei bedrift
- Bedriftsintervju
- Gruppepresentasjoner
- Nettdebatt
- Rollespilldiskusjon
- Muntlig diskusjon
- Muntlig utspørring
- Muntlig presentasjon
- Innlevering i prosess
- Innlevering
- Flervalgsprøve
- Skriftlig prøve
- Vurdering
- VGI
- · gjere greie for korleis ein sjølv kan vere med i...
- · bruke digitale verktøy til å finne døme på ulike...
- · beskrive hovudtrekk ved kulturen til nokre minor...
- · gjere greie for korleis ein sjølv kan vere med i...
- · diskutere noen etiske problemstillingar knytte t...
- · diskutere samanhengen mellom økonomisk vekst, mi...
- · gjere greie for kva som kjenneteiknar internasjo...
- · gjere greie for årsaker til at somme land er fat...
- · gjere greie for EU sine mål og styringsorgan og ...
- · gje døme på internasjonalt samarbeid og beskrive...
- · forklare kva som ligg til grunn for velferdsstat...
- · gjere greie for sentrale kjenneteikn ved norsk ø...
- · gjere greie for årsaker til arbeidsløyse og drøf...
- · identifisere grunnleggjande skilnader mellom dei...
- · definere sentrale omgrep knytte til sosialiserin...
- · forklare kvifor kjønnsroller varierer mellom sam...
- - reflektere over verdien av å ha et arbeid og hva...
- - begrunne hvorfor samfunnet straffer og vurdere h...
- - reflektere over verdien av å ha et arbeid og hva...
- · definere omgrepet kultur og gje døme på at kultu...
- - forklare hvorfor fordommer oppstår og diskutere ...
- · drøfte rettane ein har som forbrukar og diskuter...
- · gjere greie for styreforma og dei viktigaste pol...
- Partidebatt
- ”Roger Olsen”
- Aktuell debatt
- ”Mellom bakkar og berg” og Amerikaner på sightseeing
- Emil i Lønneberget
- ”Å forstå kultur er å kunne le av en vits” (underv...
- Arbeidsmiljøet i Moderen Times (Undervisningssekve...
- Fantasireise til arbeidsløshet
- B-gjengen
- Rødhette og ulven
- Tarzan, Mowgli og Änglagård
- Undervisningsopplegg
-
▼
november
(71)
Om meg
- Torgeir Salih Holgersen
- Jeg er lektor med hovedfag i samfunnsgeografi fra Universitetet i Oslo.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar