lørdag 7. november 2009

Aktuell debatt

Opplegget innebærer at en eller to elever har ansvaret for å presentere og problematisere et aktuelt tema og deretter lede klassen i debatt om dette. Tidsramme er 45 minutter per debatt.

Læreren kan stille krav om at elevene må kunne knytte temaet for debatten til minst ett av kompetansemålene i faget. For at alle skal ha best mulig forutsetninger for å delta, kan det stilles som krav at eleven som skal lede diskusjonen redegjør kort for tema og problemstilling økta før.

Debatten i klasserommet kan eventuelt følges opp med nettdiskusjon i skolens digitale læringsplattform.

Klassedebatter må ikke sementere misoppfatninger hos elevene, men bidra til å utvide elevenes forståelse ved å gi kjennskap til flere argumenter. Lærerens egen deltakelse i debatten kan bidra til dette.

Deltakelse forutsetter ikke et klart standpunkt. Det kan presiseres at det er like verdifullt å komme med argumenter som peker mot ulike konklusjoner, og forklare hvorfor man er usikker, som å argumentere sterkt for et bestemt standpunkt.

Vurdering kan knyttes både til presentasjonen i debatten eleven leder og deltakelse i andre debatter og eventuelt nettdebatt. Et eksempel på konkret tilbakemelding til elev på opplegget er gitt her.


Eksempler på diskusjonstema (læringsmål) og kompetansemål

Hvordan kan vi bekjempe barnearbeid?
· drøfte rettane ein har som forbrukar og diskutere forbrukaren sitt etiske ansvar

Er det greit å skulke? Hvordan kan vi unngå skulk?
· diskutere noen etiske problemstillingar knytte til arbeidslivet

Hvilke metoder er det greit å bruke for å protestere mot urettferdighet?
· gjere greie for korleis ein sjølv kan vere med i og påverke det politiske systemet og diskutere kva som kan truge demokratiet

Bør muslimske kvinner kunne bruke hijab hvor de vil?
· beskrive hovudtrekk ved kulturen til nokre minoritetar i Noreg og drøfte utfordringar i fleirkulturelle samfunn
· forklare kvifor fordommar oppstår og diskutere korleis framandfrykt og rasisme kan motarbeidast

Hvordan løse Israel-Palestina-konflikten?
· bruke digitale verktøy til å finne døme på ulike typar konfliktar i verda og presentere ein aktuell internasjonal konflikt og forslag til å løyse konflikten

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Følgere

Bloggarkiv

Om meg

Bildet mitt
Jeg er lektor med hovedfag i samfunnsgeografi fra Universitetet i Oslo.