søndag 8. november 2009

Flervalgsprøve

En flervalgsprøve kan enten bestå av spørsmål med flere svaralternativer (tradisjonell flervalgsprøve), eller av påstander som elevene skal finne om er sanne eller usanne (”fakta eller løgn”-prøve).

Vurderingsformen kan avklare i hvilken grad elevene har tilegnet seg faktakunnskap, men også om de evner å anvende kunnskapen.

Flervalgsprøver måler ikke elevenes evne til å vurdere og drøfte. Flervalgsoppgaver kan kombineres med andre typer oppgaver for også å vurdere disse ferdighetene på en prøve. Et alternativ kan være å kun gi poengscore på slike prøver, ikke karakter. De kunnskapene og ferdighetene en flervalgsprøve måler, kan sees sammen med flere vurderingssituasjoner før eleven gis en helhetlig tilbakemelding i form av karakter.

Flervalgsprøver kan også brukes som underholdende repetisjonsøvelser med konsepter som quiz eller "Vil du bli millionær".

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Følgere

Bloggarkiv

Om meg

Bildet mitt
Jeg er lektor med hovedfag i samfunnsgeografi fra Universitetet i Oslo.