lørdag 7. november 2009

Fantasireise til arbeidsløshet

Elevene snakker sammen i par om hva arbeid er, og hvordan skille mellom arbeid og ikke-arbeid. Summerer opp i en klassesamtale der det blir naturlig å komme inn på endring fra bondesamfunnet til industrisamfunnet og nyere undersøkelser fra vårt moderne høyteknologiske kunnskaps- og informasjonssamfunn, som igjen viser mindre skille arbeid – fritid.

Elevene får så i oppgave å skrive ned 4 grunner til å arbeide i prioritert rekkefølge. Lønn vil utvilsomt komme opp. Det kan da diskuteres hvorfor lottomillionærer fortsetter å arbeide? Kanskje ser vi ikke betydningen av arbeid før vi en gang mister det?

Det gjennomføres en fantasireise(lenke idebank fantasireise) om arbeidsledighet med påfølgende samtale om hvordan det var å være arbeidsledig, og hva vi ville savne mest. Stikkord blir: selvbilde, føle at man gjør noe av betydning, sosialt samvær, lønn osv.

Fantasireise:
Livet er ingen dans på roser. En dag får du beskjed om at du ikke lenger har noen jobb å gå til. Du er arbeidsledig.

Hvordan føler du det? Hva gjør du om dagen? Er det noe du ikke får gjort, som du egentlig ønsker å gjøre? I så fall hva? Forklar også om det er noe du savner.

Kompetansemål
- reflektere over verdien av å ha et arbeid og hva som kjennetegner et godt arbeidsmiljø

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Følgere

Bloggarkiv

Om meg

Bildet mitt
Jeg er lektor med hovedfag i samfunnsgeografi fra Universitetet i Oslo.