lørdag 7. november 2009

Rødhette og ulven

Mange forbinder ”rolle” med teater. Dette er et fint utgangspunkt for å snakke om å skifte roller. Lærer forteller hvilke roller hun/han har hatt så langt i dag, og ber elevene tenke gjennom hvilke roller de har hatt. Tavla brukes til å skrive en definisjon på roller, og ulike kategorier av roller; medfødte, formelle, uformelle og komplementære.

Lærer innleder med at vi alle har én rolle fra fødselen av: kjønnsrolle. Elevene diskuterer hvorfor gutter og jenter blir ulike. Kommer fram til at ulikhetene skyldes biologiske og sosiale forhold. Tar tak i det sosiale: Det knytter seg ulike normer til kjønnene.

Be elevene kort gjenfortelle originalversjonen om eventyret om Rødhette som de fleste kjenner. Les så et moderne eventyr om Rødhette, for eksempel den engelske versjonen til James Thurber eller til Roald Dahl.

Thurbers versjon ender slik etter at Rødhette har oppdaget at det ligger noen i sengen til bestemor: She had approached no nearer than twenty-five feet from the bed when she saw that it was not her grandmother but the wolf, for even in a nightcap a wolf does not look any more like your grandmother than the Metro-Goldwyn lion looks like Calvin Coolidge. So the little girl took an automatic out of her basket and shot the wolf dead. Moral: It is not so easy to fool little girls nowadays as it used to be.

Roald Dahls versjon går på vers og ender også med at Rødhette skyter ulven med pistol. Slutten er slik: A few weeks later in the wood / I came across Miss Riding Hood. / But what a change! No cloak of red, / No silly hood upon her head. / She said, "Hello, and do please note / My lovely furry WOLFSKIN COAT."

Plenumsamtale om hvorfor kjønnsrollene endrer seg. Kommer fram til at det er det sosiale aspektet / forventningene som endrer seg, og at dette skyldes bl.a. samfunnsendring.

Lærer gir via eksempler en kort forklaring på begrepet rollekonflikt. Hver elev får i oppgave å beskrive en rollekonflikt. Elevene går så i grupper på 3-4. Gruppemedlemmene presenterer rollekonfliktene for hverandre. Videre får gruppen i oppgave å velge én rollekonflikt, lage et manus til den og dramatisere konflikten. De som ønsker det, framfører så i klassen.


Kompetansemål
· definere sentrale omgrep knytte til sosialisering og bruke dei til å undersøkje trekk ved sosialiseringa av ungdom i Norge
· forklare kvifor kjønnsroller varierer mellom samfunn og kulturar og diskutere kvifor kjønnsrollene endrar seg over tid

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Følgere

Bloggarkiv

Om meg

Bildet mitt
Jeg er lektor med hovedfag i samfunnsgeografi fra Universitetet i Oslo.