1. økt og 2. økt: Elevene deles inn i sju til åtte grupper, basert på de viktigste partiene i Norge. Det er et poeng å ikke la elevene velge grupper selv, og ikke få velge parti selv, ettersom det å kunne argumentere for ulike politiske vinkler, er et sentralt aspekt.
Lærer presenterer problemstillingene som skal tas opp og framdriftsplanen for de kommende ukene. Elevene får resten av økta, og neste økt, til å sette seg inn i fagstoffet med utgangspunkt i læreboka og andre informasjonskilder.
3. økt: Hver elevgruppe får inntil 10 minutter til å gi en presentasjon av sitt partis ideologi, og hvilke saker partiet er særlig opptatt av å kjempe for. Lærer oppsummerer på slutten ved å poengtere hovedforskjellene mellom høyre og venstre, borgerlige og rød-grønne partiers ideologi.
4. økt: Klassen gjennomgår i fellesskap noen hovedpunkter knyttet til det norske økonomiske systemet med blandingsøkonomi, og ulike synspunkter på det offentliges rolle i økonomien. Lærer utdyper og forklarer de problemstillingene som elevene skal diskutere i paneldebatt i neste økt.
5. økt: Klasserommet organiseres til paneldebatt, med en representant for hver partigruppe i panelet. Lærer leder debatten med grunnlag i problemstillinger elevene har forberedt seg på, knyttet til økonomisk politikk, arbeidsløshet og velferdsstatens utfordringer.
Debatten starter med en kort utspørringsrunde hvor hver partirepresentant blir stilt ett eller to konkrete spørsmål. Andre partirepresentanter kan ta replikk til spørsmålene. Deretter styrer lærer en runde hvor paneldeltakerne kan utfordre hverandre direkte. Til slutt åpnes det for spørsmål fra salen, hvor de andre representantene for hvert parti kan stille støttende oppfølgingsspørsmål til sin representant i panelet, eller kritiske spørsmål til de andre partiene.
Etter dette er det også mulig å åpne et diskusjonsforum på skolens læringsplattform hvor elevene kan fortsette å diskutere problemstillingene.
Flere økter: Prossessen med en økt hvor problemstillinger knyttet til neste økts debatt blir utdypet og forklart av lærer med grunnlag i lærebokas presentasjon, og neste økt brukes til paneldebatt, gjentas med to-tre andre temaer, for eksempel knyttet til miljø og bærekraftig utvikling, internasjonal politikk og forholdet til EU, og kriminalitet.
Opplegget berører også læreplanmål i norsk, geografi og naturfag, og kan derfor organiseres tverrfaglig.
Vurdering
Elevene blir vurdert ut på grunnlag av sin deltakelse i dette rollespillet, med grunnlag i utspørringa og deltakelsen i sin paneldebatt, deltakelse med spørsmål fra salen i andre paneldebatter og, eventuelt, deltakelse i nettdebatter.
Kompetansemål
· identifisere grunnleggjande skilnader mellom dei politiske partia i Noreg, og argumentere frå ulike politiske ståstader
· mestre ulike muntlige roller i gruppesamtaler, foredrag, dramatiseringer, presentasjoner og framføringer som aktør og tilhører (norsk)
· bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner og vise åpenhet for andres argumentasjon (norsk)
· bruke fagkunnskap fra ulike fag til å drøfte spørsmål knyttet til skole, samfunn og arbeidsliv (norsk)
Debatt om økonomisk politikk
· gjere greie for årsaker til arbeidsløyse og drøfte måtar å redusere arbeidsløysa på
· gjere greie for sentrale kjenneteikn ved norsk økonomisk politikk
· forklare kva som ligg til grunn for velferdsstaten og vurdere utfordringar som velferdsstaten står overfor
· gjere greie for den demografiske utviklinga i Noreg med hovudvekt på situasjonen i dag (geografi)
Debatt om utenrikspolitikk
· gje døme på internasjonalt samarbeid og beskrive Noreg som internasjonal aktør
· gjere greie for EU sine mål og styringsorgan og diskutere Noreg sitt forhold til EU
· gjere greie for årsaker til at somme land er fattige og somme rike og drøfte tiltak for å redusere fattigdom i verda
· gjere greie for globale skilnader i fordeling og levekår, forklare moglege årsaker til dei og drøfte korleis ein kan jamne ut skilnader mellom land (geografi)
· gjere greie for kva som kjenneteiknar internasjonal terrorisme og reflektere over årsaker til terrorisme
Debatt om miljø og bærekraftig utvikling
· diskutere samanhengen mellom økonomisk vekst, miljø og berekraftig utvikling
· gjere greie for ressursomgrepet og diskutere kva som vert lagt i omgrepet berekraftig ressursutnytting (geografi)
· forklare hva som ligger i begrepene føre-var-prinsippet, usikker kunnskap og begrepet bærekraftig utvikling, og gi eksempler på dette (naturfag)
· vurdere miljøaspekter ved forbruksvalg og energibruk (naturfag)
· velge ut og beskrive noen globale interessekonflikter og vurdere hvilke følger disse konfliktene kan få for lokalbefolkning og for verdenssamfunnet (naturfag)
· gjøre greie for hvordan det internasjonale samfunnet arbeider med globale miljøutfordringer (naturfag)
Debatt om kriminalpolitikk
· bruke digitale verktøy til å finne informasjon om omfanget av kriminalitet i Noreg, grunngje kvifor samfunnet straffar og vurdere korleis kriminalitet kan førebyggjast
lørdag 7. november 2009
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Følgere
Bloggarkiv
-
▼
2009
(82)
-
▼
november
(71)
- · bruke digitale verktøy til å hente informasjon o...
- Elevforedrag om egen framtid
- Mappe
- Oppgaver med hjelpeark til Emil i Lønneberget
- Oppgaver med hjelpeark til Änglagård
- Oppgaver med hjelpeark
- Nettavis om konflikt
- Arbeidsmiljøforbedring med "Modern Times"
- Startside
- "Bend it Like Beckham"
- "Maria full of Grace"
- "Buddy"
- Bruk av film og filmsekvenser
- Solmetode
- Hot seat
- Fantasireise
- Elevundervisning
- Debatt/diskusjon
- Brainstorming ved bruk av lysark
- Idebank
- · forklare omgrepet globalisering og vurdere ulike...
- · trekkje ut hovudlinene i resultat- og balanserek...
- · vurdere utfordringar ved å etablere ei bedrift
- Bedriftsintervju
- Gruppepresentasjoner
- Nettdebatt
- Rollespilldiskusjon
- Muntlig diskusjon
- Muntlig utspørring
- Muntlig presentasjon
- Innlevering i prosess
- Innlevering
- Flervalgsprøve
- Skriftlig prøve
- Vurdering
- VGI
- · gjere greie for korleis ein sjølv kan vere med i...
- · bruke digitale verktøy til å finne døme på ulike...
- · beskrive hovudtrekk ved kulturen til nokre minor...
- · gjere greie for korleis ein sjølv kan vere med i...
- · diskutere noen etiske problemstillingar knytte t...
- · diskutere samanhengen mellom økonomisk vekst, mi...
- · gjere greie for kva som kjenneteiknar internasjo...
- · gjere greie for årsaker til at somme land er fat...
- · gjere greie for EU sine mål og styringsorgan og ...
- · gje døme på internasjonalt samarbeid og beskrive...
- · forklare kva som ligg til grunn for velferdsstat...
- · gjere greie for sentrale kjenneteikn ved norsk ø...
- · gjere greie for årsaker til arbeidsløyse og drøf...
- · identifisere grunnleggjande skilnader mellom dei...
- · definere sentrale omgrep knytte til sosialiserin...
- · forklare kvifor kjønnsroller varierer mellom sam...
- - reflektere over verdien av å ha et arbeid og hva...
- - begrunne hvorfor samfunnet straffer og vurdere h...
- - reflektere over verdien av å ha et arbeid og hva...
- · definere omgrepet kultur og gje døme på at kultu...
- - forklare hvorfor fordommer oppstår og diskutere ...
- · drøfte rettane ein har som forbrukar og diskuter...
- · gjere greie for styreforma og dei viktigaste pol...
- Partidebatt
- ”Roger Olsen”
- Aktuell debatt
- ”Mellom bakkar og berg” og Amerikaner på sightseeing
- Emil i Lønneberget
- ”Å forstå kultur er å kunne le av en vits” (underv...
- Arbeidsmiljøet i Moderen Times (Undervisningssekve...
- Fantasireise til arbeidsløshet
- B-gjengen
- Rødhette og ulven
- Tarzan, Mowgli og Änglagård
- Undervisningsopplegg
-
▼
november
(71)
Om meg
- Torgeir Salih Holgersen
- Jeg er lektor med hovedfag i samfunnsgeografi fra Universitetet i Oslo.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar