søndag 8. november 2009

Muntlig diskusjon

Muntlige diskusjoner kan være del av læringsarbeidet i samfunnsfag som korte innslag i økter med ”tavleundervisning”, eller organiseres som lengre økter i mindre grupper eller full klasse.

Diskusjon kan brukes for å skape interesse og forståelse underveis i læringsarbeidet, og det er ikke gitt at alle diskusjoner skal være vurderingssituasjoner. Det viktige er at elevene kjenner til hvilke diskusjoner som inngår som vurderingssituasjoner.

Når diskusjonen tar utgangspunkt i at elevene deltar med egne argumenter, kan det understrekes at elev en ikke trenger å innta et klart standpunkt for å delta. Det å begrunne usikkerhet, kan gi like høy måloppnåelse.

Muntlige diskusjoner kan også organiseres som rollespilldiskusjon.

Mulige vurderingskriterier:
- bidra med relevante argumenter
- formulere et standpunkt, eller en usikkerhet, som gjenspeiler elevens argumentasjon
- vise forståelse for andre argumenter enn de som støtter eget utgangspunkt, ved enten å justere standpunkt i tråd med relevante motargumenter, eller ved å reise nye relevante motargumenter som svar på disse
- formulere faglig begrunnede argumenter og standpunkter på en tydelig og presis målte
- delta i diskusjonen på en respektfull måte som stimulerer flere til å delta


Undervisningsopplegg som bruker muntlig diskusjon som vurderingsform:
Aktuell debatt
Partidebatt

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Følgere

Bloggarkiv

Om meg

Bildet mitt
Jeg er lektor med hovedfag i samfunnsgeografi fra Universitetet i Oslo.