En skriftlig prøve er en oppgave, eller et sett med spørsmål og/ eller oppgaver, som blir løst av elevene i skoletida innenfor en avgrensa tid.
Skriftlig prøve i tradisjonell form består av oppgaver som elevene ikke har sett før prøven begynner. Det er også mulig å la elevene få vite oppgava på forhånd. Prøve med forhåndskjent oppgave gjør prøven mer lik en innlevering, men gir større kontroll med at det er eleven selv som har skrevet oppgava.
Ut fra de kompetansemålene som skal måles, må lærer og elever ta stilling til hjelpmidler eller ikke. På prøver med på forhånd ukjent spørsmål som i første rekke skal måle elevenes forståelse og evne til å drøfte en problemstilling, kan det ofte være god grunn til å tillate alle hjelpemidler.
Dersom prøven skal gi grunnlag for å vurdere elevenes evne til å gjengi faktakunnskap, er det mer naturlig å ikke tillate hjelpemidler under hele eller deler av prøven, eller avgrense bruken av hjelpemidler på prøven, for eksempel til et enkelt notatark, eller et hjelpeark. Dersom elevene har fått vite oppgava på forhånd, er det spesielt viktig å avgrense tilgangen til hjelpemidler slik at eleven ikke kan ha med seg en ferdigskrevet oppgave.
Mulige vurderingskriterier:
- gjengi relevant og korrekt informasjon som svar på spørsmål
- anvende kunnskap til å løse nye oppgaver
- problematisere tema på en relevant måte
- presentere ulike relevante argumenter og motargumenter
- veie og vurdere argumenter på en reflektert måte
- trekke konklusjoner basert på vekting og vurdering av argumenter
- bruke et godt språk som uttrykker faglige sammenhenger på en presis måte
- ha oversiktelig og logisk oppbygd struktur som tydeliggjør den faglige forståelsen
Undervisningsopplegg som bruker skriftlig prøve som vurderingsform:
søndag 8. november 2009
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Følgere
Bloggarkiv
-
▼
2009
(82)
-
▼
november
(71)
- · bruke digitale verktøy til å hente informasjon o...
- Elevforedrag om egen framtid
- Mappe
- Oppgaver med hjelpeark til Emil i Lønneberget
- Oppgaver med hjelpeark til Änglagård
- Oppgaver med hjelpeark
- Nettavis om konflikt
- Arbeidsmiljøforbedring med "Modern Times"
- Startside
- "Bend it Like Beckham"
- "Maria full of Grace"
- "Buddy"
- Bruk av film og filmsekvenser
- Solmetode
- Hot seat
- Fantasireise
- Elevundervisning
- Debatt/diskusjon
- Brainstorming ved bruk av lysark
- Idebank
- · forklare omgrepet globalisering og vurdere ulike...
- · trekkje ut hovudlinene i resultat- og balanserek...
- · vurdere utfordringar ved å etablere ei bedrift
- Bedriftsintervju
- Gruppepresentasjoner
- Nettdebatt
- Rollespilldiskusjon
- Muntlig diskusjon
- Muntlig utspørring
- Muntlig presentasjon
- Innlevering i prosess
- Innlevering
- Flervalgsprøve
- Skriftlig prøve
- Vurdering
- VGI
- · gjere greie for korleis ein sjølv kan vere med i...
- · bruke digitale verktøy til å finne døme på ulike...
- · beskrive hovudtrekk ved kulturen til nokre minor...
- · gjere greie for korleis ein sjølv kan vere med i...
- · diskutere noen etiske problemstillingar knytte t...
- · diskutere samanhengen mellom økonomisk vekst, mi...
- · gjere greie for kva som kjenneteiknar internasjo...
- · gjere greie for årsaker til at somme land er fat...
- · gjere greie for EU sine mål og styringsorgan og ...
- · gje døme på internasjonalt samarbeid og beskrive...
- · forklare kva som ligg til grunn for velferdsstat...
- · gjere greie for sentrale kjenneteikn ved norsk ø...
- · gjere greie for årsaker til arbeidsløyse og drøf...
- · identifisere grunnleggjande skilnader mellom dei...
- · definere sentrale omgrep knytte til sosialiserin...
- · forklare kvifor kjønnsroller varierer mellom sam...
- - reflektere over verdien av å ha et arbeid og hva...
- - begrunne hvorfor samfunnet straffer og vurdere h...
- - reflektere over verdien av å ha et arbeid og hva...
- · definere omgrepet kultur og gje døme på at kultu...
- - forklare hvorfor fordommer oppstår og diskutere ...
- · drøfte rettane ein har som forbrukar og diskuter...
- · gjere greie for styreforma og dei viktigaste pol...
- Partidebatt
- ”Roger Olsen”
- Aktuell debatt
- ”Mellom bakkar og berg” og Amerikaner på sightseeing
- Emil i Lønneberget
- ”Å forstå kultur er å kunne le av en vits” (underv...
- Arbeidsmiljøet i Moderen Times (Undervisningssekve...
- Fantasireise til arbeidsløshet
- B-gjengen
- Rødhette og ulven
- Tarzan, Mowgli og Änglagård
- Undervisningsopplegg
-
▼
november
(71)
Om meg
- Torgeir Salih Holgersen
- Jeg er lektor med hovedfag i samfunnsgeografi fra Universitetet i Oslo.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar