søndag 8. november 2009

Skriftlig prøve

En skriftlig prøve er en oppgave, eller et sett med spørsmål og/ eller oppgaver, som blir løst av elevene i skoletida innenfor en avgrensa tid.

Skriftlig prøve i tradisjonell form består av oppgaver som elevene ikke har sett før prøven begynner. Det er også mulig å la elevene få vite oppgava på forhånd. Prøve med forhåndskjent oppgave gjør prøven mer lik en innlevering, men gir større kontroll med at det er eleven selv som har skrevet oppgava.

Ut fra de kompetansemålene som skal måles, må lærer og elever ta stilling til hjelpmidler eller ikke. På prøver med på forhånd ukjent spørsmål som i første rekke skal måle elevenes forståelse og evne til å drøfte en problemstilling, kan det ofte være god grunn til å tillate alle hjelpemidler.

Dersom prøven skal gi grunnlag for å vurdere elevenes evne til å gjengi faktakunnskap, er det mer naturlig å ikke tillate hjelpemidler under hele eller deler av prøven, eller avgrense bruken av hjelpemidler på prøven, for eksempel til et enkelt notatark, eller et hjelpeark. Dersom elevene har fått vite oppgava på forhånd, er det spesielt viktig å avgrense tilgangen til hjelpemidler slik at eleven ikke kan ha med seg en ferdigskrevet oppgave.

Mulige vurderingskriterier:
- gjengi relevant og korrekt informasjon som svar på spørsmål
- anvende kunnskap til å løse nye oppgaver
- problematisere tema på en relevant måte
- presentere ulike relevante argumenter og motargumenter
- veie og vurdere argumenter på en reflektert måte
- trekke konklusjoner basert på vekting og vurdering av argumenter
- bruke et godt språk som uttrykker faglige sammenhenger på en presis måte
- ha oversiktelig og logisk oppbygd struktur som tydeliggjør den faglige forståelsen


Undervisningsopplegg som bruker skriftlig prøve som vurderingsform:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Følgere

Bloggarkiv

Om meg

Bildet mitt
Jeg er lektor med hovedfag i samfunnsgeografi fra Universitetet i Oslo.