En muntlig presentasjon består av et innlegg som er forberedt av en enkeltelev eller en gruppe elever. Elevene kan ha hatt lang tid til å forberede seg, men det er også mulig å be elevene forberede og levere en presentasjon i løpet av en undervisningsøkt. Presentasjonen kan understøttes av power point eller andre hjelpemidler, eller være en rent muntlig framføring.
Muntlig presentasjon kan være individuell eller i gruppe.
Muntlig presentasjon kan fungere som elevundervisning for hele klassen, eller framføres foran lærer alene mens resten av klassen arbeider med noe annet. Bruken av muntlig presentasjon som elevundervisning må vurderes ut fra den konkrete nytten resten av klassen vil kunne ha av å høre andre elevers presentasjoner.
Muntlig presentasjon kan enten vurderes direkte på grunnlag av elevens/elevenes forhåndsforbredte presentasjon, eller kombineres med en utspørring i etterkant.
Mulige vurderingskriterier:
- finne relevante kilder og hente ut relevant informasjon fra disse
- problematisere tema på en relevant måte
- presentere ulike relevante argumenter og motargumenter
- veie og vurdere argumenter på en reflektert måte
- trekke konklusjoner basert på vekting og vurdering av argumenter
- vise evne til å fokusere på det viktigste slik at innlegget holder seg innenfor en gitt tidsramme
- bruke et godt språk som uttrykker faglige sammenhengene på en presis måte
- ha oversiktelig og logisk oppbygd struktur som tydeliggjør den faglige forståelsen
- vise en selvstendighet til og innsikt i fagstoppet som kommer til uttrykk gjennom evne til å kommunisere ut til tilhørerne, ikke ned i manus
- vise en faglig forståelse som gir seg uttrykk i at bruken av digitale presentasjonsverktøy integreres på en måte som støtter og understreker hovedbudskapet
Undervisningsopplegg som bruker muntlig presentasjon som vurdering
Aktuell debatt (kompetansemål avhengig av tema)
"Maria Full of Grace" (sosialisering/kriminalitet)
"Bend it like Beckham" (sosialisering/kjønnsroller/kultur)
Elevforedrag om egen framtid
søndag 8. november 2009
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Følgere
Bloggarkiv
-
▼
2009
(82)
-
▼
november
(71)
- · bruke digitale verktøy til å hente informasjon o...
- Elevforedrag om egen framtid
- Mappe
- Oppgaver med hjelpeark til Emil i Lønneberget
- Oppgaver med hjelpeark til Änglagård
- Oppgaver med hjelpeark
- Nettavis om konflikt
- Arbeidsmiljøforbedring med "Modern Times"
- Startside
- "Bend it Like Beckham"
- "Maria full of Grace"
- "Buddy"
- Bruk av film og filmsekvenser
- Solmetode
- Hot seat
- Fantasireise
- Elevundervisning
- Debatt/diskusjon
- Brainstorming ved bruk av lysark
- Idebank
- · forklare omgrepet globalisering og vurdere ulike...
- · trekkje ut hovudlinene i resultat- og balanserek...
- · vurdere utfordringar ved å etablere ei bedrift
- Bedriftsintervju
- Gruppepresentasjoner
- Nettdebatt
- Rollespilldiskusjon
- Muntlig diskusjon
- Muntlig utspørring
- Muntlig presentasjon
- Innlevering i prosess
- Innlevering
- Flervalgsprøve
- Skriftlig prøve
- Vurdering
- VGI
- · gjere greie for korleis ein sjølv kan vere med i...
- · bruke digitale verktøy til å finne døme på ulike...
- · beskrive hovudtrekk ved kulturen til nokre minor...
- · gjere greie for korleis ein sjølv kan vere med i...
- · diskutere noen etiske problemstillingar knytte t...
- · diskutere samanhengen mellom økonomisk vekst, mi...
- · gjere greie for kva som kjenneteiknar internasjo...
- · gjere greie for årsaker til at somme land er fat...
- · gjere greie for EU sine mål og styringsorgan og ...
- · gje døme på internasjonalt samarbeid og beskrive...
- · forklare kva som ligg til grunn for velferdsstat...
- · gjere greie for sentrale kjenneteikn ved norsk ø...
- · gjere greie for årsaker til arbeidsløyse og drøf...
- · identifisere grunnleggjande skilnader mellom dei...
- · definere sentrale omgrep knytte til sosialiserin...
- · forklare kvifor kjønnsroller varierer mellom sam...
- - reflektere over verdien av å ha et arbeid og hva...
- - begrunne hvorfor samfunnet straffer og vurdere h...
- - reflektere over verdien av å ha et arbeid og hva...
- · definere omgrepet kultur og gje døme på at kultu...
- - forklare hvorfor fordommer oppstår og diskutere ...
- · drøfte rettane ein har som forbrukar og diskuter...
- · gjere greie for styreforma og dei viktigaste pol...
- Partidebatt
- ”Roger Olsen”
- Aktuell debatt
- ”Mellom bakkar og berg” og Amerikaner på sightseeing
- Emil i Lønneberget
- ”Å forstå kultur er å kunne le av en vits” (underv...
- Arbeidsmiljøet i Moderen Times (Undervisningssekve...
- Fantasireise til arbeidsløshet
- B-gjengen
- Rødhette og ulven
- Tarzan, Mowgli og Änglagård
- Undervisningsopplegg
-
▼
november
(71)
Om meg
- Torgeir Salih Holgersen
- Jeg er lektor med hovedfag i samfunnsgeografi fra Universitetet i Oslo.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar