søndag 8. november 2009

Rollespilldiskusjon

I en rollespilldiskusjon får elevene tildelt en bestemt samfunnsaktør som de skal argumentere ut fra. Avhengig av tema, kan det være en person, et parti, en organisasjon eller en stat.

Rollespilldiskusjoner forutsetter at elevene både har fått tid i forkant av diskusjonen til å gjøre seg kjent med samfunnsaktøren de er tildelt, og hvordan denne argumenterer i den aktuelle debatten. Samtidig må elevene også gjøre seg kjent med hvordan motpartene argumenterer.

Rollespilldiskusjoner gir i særlig grad grunnlag for å skape engasjement for, og vurdere elevenes kjennskap til, problemstillinger som ikke ligger umiddelbart nær deres egen virkelighet, og til å forstå og resonnere ut fra andre synsvinkler enn deres egne. Dette gjelder særlig når elevene ikke har fått anledning til å velge rolle selv, og fått en rolle som ikke ligger nær deres eget ståsted.

En rollespilldiskusjon kan organiseres som nettdebatt i stedet for, eller i tillegg til, muntlig diskusjon.

Mulige vurderingskriterier:
- bidra med relevante argumenter
- presentere argumenter og standpunkter på en representativ måte i forhold til rollen eleven har fått tildelt
- vise forståelse for motargumenter ved å reise nye relevante motargumenter som svar på disse
- formulere presise argumenter og standpunkter
- delta i diskusjonen på en saklig måte som stiller aktøren eleven har fått i oppgave å spille, i et mest mulig positivt lys, ut fra aktørens eget perspektiv.


Undervisningsopplegg som bruker rollespilldebatt som vurdering:
Partidebatt

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Følgere

Bloggarkiv

Om meg

Bildet mitt
Jeg er lektor med hovedfag i samfunnsgeografi fra Universitetet i Oslo.