I en rollespilldiskusjon får elevene tildelt en bestemt samfunnsaktør som de skal argumentere ut fra. Avhengig av tema, kan det være en person, et parti, en organisasjon eller en stat.
Rollespilldiskusjoner forutsetter at elevene både har fått tid i forkant av diskusjonen til å gjøre seg kjent med samfunnsaktøren de er tildelt, og hvordan denne argumenterer i den aktuelle debatten. Samtidig må elevene også gjøre seg kjent med hvordan motpartene argumenterer.
Rollespilldiskusjoner gir i særlig grad grunnlag for å skape engasjement for, og vurdere elevenes kjennskap til, problemstillinger som ikke ligger umiddelbart nær deres egen virkelighet, og til å forstå og resonnere ut fra andre synsvinkler enn deres egne. Dette gjelder særlig når elevene ikke har fått anledning til å velge rolle selv, og fått en rolle som ikke ligger nær deres eget ståsted.
En rollespilldiskusjon kan organiseres som nettdebatt i stedet for, eller i tillegg til, muntlig diskusjon.
Mulige vurderingskriterier:
- bidra med relevante argumenter
- presentere argumenter og standpunkter på en representativ måte i forhold til rollen eleven har fått tildelt
- vise forståelse for motargumenter ved å reise nye relevante motargumenter som svar på disse
- formulere presise argumenter og standpunkter
- delta i diskusjonen på en saklig måte som stiller aktøren eleven har fått i oppgave å spille, i et mest mulig positivt lys, ut fra aktørens eget perspektiv.
Undervisningsopplegg som bruker rollespilldebatt som vurdering:
Partidebatt
søndag 8. november 2009
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Følgere
Bloggarkiv
-
▼
2009
(82)
-
▼
november
(71)
- · bruke digitale verktøy til å hente informasjon o...
- Elevforedrag om egen framtid
- Mappe
- Oppgaver med hjelpeark til Emil i Lønneberget
- Oppgaver med hjelpeark til Änglagård
- Oppgaver med hjelpeark
- Nettavis om konflikt
- Arbeidsmiljøforbedring med "Modern Times"
- Startside
- "Bend it Like Beckham"
- "Maria full of Grace"
- "Buddy"
- Bruk av film og filmsekvenser
- Solmetode
- Hot seat
- Fantasireise
- Elevundervisning
- Debatt/diskusjon
- Brainstorming ved bruk av lysark
- Idebank
- · forklare omgrepet globalisering og vurdere ulike...
- · trekkje ut hovudlinene i resultat- og balanserek...
- · vurdere utfordringar ved å etablere ei bedrift
- Bedriftsintervju
- Gruppepresentasjoner
- Nettdebatt
- Rollespilldiskusjon
- Muntlig diskusjon
- Muntlig utspørring
- Muntlig presentasjon
- Innlevering i prosess
- Innlevering
- Flervalgsprøve
- Skriftlig prøve
- Vurdering
- VGI
- · gjere greie for korleis ein sjølv kan vere med i...
- · bruke digitale verktøy til å finne døme på ulike...
- · beskrive hovudtrekk ved kulturen til nokre minor...
- · gjere greie for korleis ein sjølv kan vere med i...
- · diskutere noen etiske problemstillingar knytte t...
- · diskutere samanhengen mellom økonomisk vekst, mi...
- · gjere greie for kva som kjenneteiknar internasjo...
- · gjere greie for årsaker til at somme land er fat...
- · gjere greie for EU sine mål og styringsorgan og ...
- · gje døme på internasjonalt samarbeid og beskrive...
- · forklare kva som ligg til grunn for velferdsstat...
- · gjere greie for sentrale kjenneteikn ved norsk ø...
- · gjere greie for årsaker til arbeidsløyse og drøf...
- · identifisere grunnleggjande skilnader mellom dei...
- · definere sentrale omgrep knytte til sosialiserin...
- · forklare kvifor kjønnsroller varierer mellom sam...
- - reflektere over verdien av å ha et arbeid og hva...
- - begrunne hvorfor samfunnet straffer og vurdere h...
- - reflektere over verdien av å ha et arbeid og hva...
- · definere omgrepet kultur og gje døme på at kultu...
- - forklare hvorfor fordommer oppstår og diskutere ...
- · drøfte rettane ein har som forbrukar og diskuter...
- · gjere greie for styreforma og dei viktigaste pol...
- Partidebatt
- ”Roger Olsen”
- Aktuell debatt
- ”Mellom bakkar og berg” og Amerikaner på sightseeing
- Emil i Lønneberget
- ”Å forstå kultur er å kunne le av en vits” (underv...
- Arbeidsmiljøet i Moderen Times (Undervisningssekve...
- Fantasireise til arbeidsløshet
- B-gjengen
- Rødhette og ulven
- Tarzan, Mowgli og Änglagård
- Undervisningsopplegg
-
▼
november
(71)
Om meg
- Torgeir Salih Holgersen
- Jeg er lektor med hovedfag i samfunnsgeografi fra Universitetet i Oslo.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar