Det å henge teori på filmer og filmsekvenser en god måte for mange elever å strukturere og huske fagstoff på. Gjennom film får man ofte konkrete personer og hendelser å knytte teorien til.
Knapp tid i faget kan gjøre at det kan være hensiktsmessig å bare vise sekvenser og filmscener. En annen måte å spare tid i det engelt fag på er å knytte bruk av film til et tverrfaglig undervisnignsopplegg.
Filmene som foreslås nedenfor er egnet til bruk innenfor ulike temaområder i samfunnsfaget. Til en del av filmene er det utarbeidet forslag til oppgaver, enkelte har bare en omtale.
Foruten at elevene gjør de foreslåtte oppgavene til filmene, kan det anbefales å gi elevene læringsmål til en film. Ut fra disse læringsmålene skal så elevene selv utforme relevante spørsmål til filmen. Spørsmålene kan eventuelt besvares av eleven selv. (Se oppgave til "Bend it like Beckham".)
Filmer som kan brukes i undervisningsopplegg
- Buddy (sosialisering og identitet)
- Maria full of Grace (kriminalitet og internasjonal politikk- fattigdom)
- Änglagård (sosialisering og kultur)
- Bend it Like Beckham (sosialisering, kjønnsroller og kultur - Oppgaver)
- Dagen er din (Store deler av faget. Oppgavene kan med enkelthet også tilpasses Harry Potter filmene)
- Venner for livet: sosialisering (ulike ferdigheter by/land, flerkulturelt samfunn, fordommer/stereotypier og kriminalitet)
- Robin Hood Tyvenes Prins (kultur og religion)
- Moderen Times (arbeidsmiljø og samfunnsendring)
- North country (arbeidsmiljø og kjønnsroller)
- Disnesys Tarzan og Mowgli (sosialisering)
- Emil i Lønneberget (samfunnsendring)
mandag 9. november 2009
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Følgere
Bloggarkiv
-
▼
2009
(82)
-
▼
november
(71)
- · bruke digitale verktøy til å hente informasjon o...
- Elevforedrag om egen framtid
- Mappe
- Oppgaver med hjelpeark til Emil i Lønneberget
- Oppgaver med hjelpeark til Änglagård
- Oppgaver med hjelpeark
- Nettavis om konflikt
- Arbeidsmiljøforbedring med "Modern Times"
- Startside
- "Bend it Like Beckham"
- "Maria full of Grace"
- "Buddy"
- Bruk av film og filmsekvenser
- Solmetode
- Hot seat
- Fantasireise
- Elevundervisning
- Debatt/diskusjon
- Brainstorming ved bruk av lysark
- Idebank
- · forklare omgrepet globalisering og vurdere ulike...
- · trekkje ut hovudlinene i resultat- og balanserek...
- · vurdere utfordringar ved å etablere ei bedrift
- Bedriftsintervju
- Gruppepresentasjoner
- Nettdebatt
- Rollespilldiskusjon
- Muntlig diskusjon
- Muntlig utspørring
- Muntlig presentasjon
- Innlevering i prosess
- Innlevering
- Flervalgsprøve
- Skriftlig prøve
- Vurdering
- VGI
- · gjere greie for korleis ein sjølv kan vere med i...
- · bruke digitale verktøy til å finne døme på ulike...
- · beskrive hovudtrekk ved kulturen til nokre minor...
- · gjere greie for korleis ein sjølv kan vere med i...
- · diskutere noen etiske problemstillingar knytte t...
- · diskutere samanhengen mellom økonomisk vekst, mi...
- · gjere greie for kva som kjenneteiknar internasjo...
- · gjere greie for årsaker til at somme land er fat...
- · gjere greie for EU sine mål og styringsorgan og ...
- · gje døme på internasjonalt samarbeid og beskrive...
- · forklare kva som ligg til grunn for velferdsstat...
- · gjere greie for sentrale kjenneteikn ved norsk ø...
- · gjere greie for årsaker til arbeidsløyse og drøf...
- · identifisere grunnleggjande skilnader mellom dei...
- · definere sentrale omgrep knytte til sosialiserin...
- · forklare kvifor kjønnsroller varierer mellom sam...
- - reflektere over verdien av å ha et arbeid og hva...
- - begrunne hvorfor samfunnet straffer og vurdere h...
- - reflektere over verdien av å ha et arbeid og hva...
- · definere omgrepet kultur og gje døme på at kultu...
- - forklare hvorfor fordommer oppstår og diskutere ...
- · drøfte rettane ein har som forbrukar og diskuter...
- · gjere greie for styreforma og dei viktigaste pol...
- Partidebatt
- ”Roger Olsen”
- Aktuell debatt
- ”Mellom bakkar og berg” og Amerikaner på sightseeing
- Emil i Lønneberget
- ”Å forstå kultur er å kunne le av en vits” (underv...
- Arbeidsmiljøet i Moderen Times (Undervisningssekve...
- Fantasireise til arbeidsløshet
- B-gjengen
- Rødhette og ulven
- Tarzan, Mowgli og Änglagård
- Undervisningsopplegg
-
▼
november
(71)
Om meg
- Torgeir Salih Holgersen
- Jeg er lektor med hovedfag i samfunnsgeografi fra Universitetet i Oslo.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar