mandag 9. november 2009

Bruk av film og filmsekvenser

Det å henge teori på filmer og filmsekvenser en god måte for mange elever å strukturere og huske fagstoff på. Gjennom film får man ofte konkrete personer og hendelser å knytte teorien til.

Knapp tid i faget kan gjøre at det kan være hensiktsmessig å bare vise sekvenser og filmscener. En annen måte å spare tid i det engelt fag på er å knytte bruk av film til et tverrfaglig undervisnignsopplegg.

Filmene som foreslås nedenfor er egnet til bruk innenfor ulike temaområder i samfunnsfaget. Til en del av filmene er det utarbeidet forslag til oppgaver, enkelte har bare en omtale.

Foruten at elevene gjør de foreslåtte oppgavene til filmene, kan det anbefales å gi elevene læringsmål til en film. Ut fra disse læringsmålene skal så elevene selv utforme relevante spørsmål til filmen. Spørsmålene kan eventuelt besvares av eleven selv. (Se oppgave til "Bend it like Beckham".)


Filmer som kan brukes i undervisningsopplegg
- Buddy (sosialisering og identitet)
- Maria full of Grace (kriminalitet og internasjonal politikk- fattigdom)
- Änglagård (sosialisering og kultur)
- Bend it Like Beckham (sosialisering, kjønnsroller og kultur - Oppgaver)
- Dagen er din (Store deler av faget. Oppgavene kan med enkelthet også tilpasses Harry Potter filmene)
- Venner for livet: sosialisering (ulike ferdigheter by/land, flerkulturelt samfunn, fordommer/stereotypier og kriminalitet)
- Robin Hood Tyvenes Prins (kultur og religion)
- Moderen Times (arbeidsmiljø og samfunnsendring)
- North country (arbeidsmiljø og kjønnsroller)
- Disnesys Tarzan og Mowgli (sosialisering)
- Emil i Lønneberget (samfunnsendring)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Følgere

Bloggarkiv

Om meg

Bildet mitt
Jeg er lektor med hovedfag i samfunnsgeografi fra Universitetet i Oslo.