Lærer tegner en sol på tavla (lenke idebank sol-metode) hvor det står: kriminalitet får meg til å tenke på……. Elevene jobber et par minutter alene med å fylle ut sine assosiasjoner på solstrålene i sin kladdebok. Deretter deler man sine tanker med naboen. I samlet klasse ber så lærer om forslag til hva som skal stå på tavlesola. Det snakkes så litt om punktene og det kan slås fast at klassen vet mye om dette temaet allerede.
Elevene diskutere så med naboen hva kriminalitet er. Kriminalitet defineres da som brudd på lovbestemmelser som kan føre til straff. Ut fra denne definisjonen får eleven diskutere i par om de har begått noe kriminelt . Ut fra definisjonen har de fleste av oss faktisk begått noe kriminelt. Gjennom en kort klassesamtale kommer det fram at deter Stortinget som gir lover og som bestemmer strafferamme.
Elevene får utdelt spørsmål om kriminalitet knyttet til B-gjengen fra Andeby. De jobber med spørsmålene og får beskjed om å bruke boka for teori og faktainnhenting. Svarene summeres i opp i samlet klasse.
Bruk det du vet om Disneys B-gjengen, og svar på spørsmålene nedenfor.
1. Hva er en norm?
2. Hvis du begår en kriminell handling, bryter du da formelle eller uformelle normer? Begrunn svaret.
3. Hvorfor er B-gjengen kriminelle?
4. Hvilken form for kriminalitet bedriver B-gjengen?
5. Hva slags type kriminalitet er det mest sannsynlig at Onkel Skrue vil begå?
6. Hvem er ofrene for B-gjengens kriminalitet?
7. Hvordan kan vi begrunne at B-gjengen skal straffes?
8. Hva kan årsakene være til at B-gjengen er blitt kriminelle?
Kompetansemål
- begrunne hvorfor samfunnet straffer og vurdere hvordan kriminalitet kan forbebygges
lørdag 7. november 2009
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Følgere
Bloggarkiv
-
▼
2009
(82)
-
▼
november
(71)
- · bruke digitale verktøy til å hente informasjon o...
- Elevforedrag om egen framtid
- Mappe
- Oppgaver med hjelpeark til Emil i Lønneberget
- Oppgaver med hjelpeark til Änglagård
- Oppgaver med hjelpeark
- Nettavis om konflikt
- Arbeidsmiljøforbedring med "Modern Times"
- Startside
- "Bend it Like Beckham"
- "Maria full of Grace"
- "Buddy"
- Bruk av film og filmsekvenser
- Solmetode
- Hot seat
- Fantasireise
- Elevundervisning
- Debatt/diskusjon
- Brainstorming ved bruk av lysark
- Idebank
- · forklare omgrepet globalisering og vurdere ulike...
- · trekkje ut hovudlinene i resultat- og balanserek...
- · vurdere utfordringar ved å etablere ei bedrift
- Bedriftsintervju
- Gruppepresentasjoner
- Nettdebatt
- Rollespilldiskusjon
- Muntlig diskusjon
- Muntlig utspørring
- Muntlig presentasjon
- Innlevering i prosess
- Innlevering
- Flervalgsprøve
- Skriftlig prøve
- Vurdering
- VGI
- · gjere greie for korleis ein sjølv kan vere med i...
- · bruke digitale verktøy til å finne døme på ulike...
- · beskrive hovudtrekk ved kulturen til nokre minor...
- · gjere greie for korleis ein sjølv kan vere med i...
- · diskutere noen etiske problemstillingar knytte t...
- · diskutere samanhengen mellom økonomisk vekst, mi...
- · gjere greie for kva som kjenneteiknar internasjo...
- · gjere greie for årsaker til at somme land er fat...
- · gjere greie for EU sine mål og styringsorgan og ...
- · gje døme på internasjonalt samarbeid og beskrive...
- · forklare kva som ligg til grunn for velferdsstat...
- · gjere greie for sentrale kjenneteikn ved norsk ø...
- · gjere greie for årsaker til arbeidsløyse og drøf...
- · identifisere grunnleggjande skilnader mellom dei...
- · definere sentrale omgrep knytte til sosialiserin...
- · forklare kvifor kjønnsroller varierer mellom sam...
- - reflektere over verdien av å ha et arbeid og hva...
- - begrunne hvorfor samfunnet straffer og vurdere h...
- - reflektere over verdien av å ha et arbeid og hva...
- · definere omgrepet kultur og gje døme på at kultu...
- - forklare hvorfor fordommer oppstår og diskutere ...
- · drøfte rettane ein har som forbrukar og diskuter...
- · gjere greie for styreforma og dei viktigaste pol...
- Partidebatt
- ”Roger Olsen”
- Aktuell debatt
- ”Mellom bakkar og berg” og Amerikaner på sightseeing
- Emil i Lønneberget
- ”Å forstå kultur er å kunne le av en vits” (underv...
- Arbeidsmiljøet i Moderen Times (Undervisningssekve...
- Fantasireise til arbeidsløshet
- B-gjengen
- Rødhette og ulven
- Tarzan, Mowgli og Änglagård
- Undervisningsopplegg
-
▼
november
(71)
Om meg
- Torgeir Salih Holgersen
- Jeg er lektor med hovedfag i samfunnsgeografi fra Universitetet i Oslo.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar