lørdag 7. november 2009

B-gjengen

Lærer tegner en sol på tavla (lenke idebank sol-metode) hvor det står: kriminalitet får meg til å tenke på……. Elevene jobber et par minutter alene med å fylle ut sine assosiasjoner på solstrålene i sin kladdebok. Deretter deler man sine tanker med naboen. I samlet klasse ber så lærer om forslag til hva som skal stå på tavlesola. Det snakkes så litt om punktene og det kan slås fast at klassen vet mye om dette temaet allerede.

Elevene diskutere så med naboen hva kriminalitet er. Kriminalitet defineres da som brudd på lovbestemmelser som kan føre til straff. Ut fra denne definisjonen får eleven diskutere i par om de har begått noe kriminelt . Ut fra definisjonen har de fleste av oss faktisk begått noe kriminelt. Gjennom en kort klassesamtale kommer det fram at deter Stortinget som gir lover og som bestemmer strafferamme.

Elevene får utdelt spørsmål om kriminalitet knyttet til B-gjengen fra Andeby. De jobber med spørsmålene og får beskjed om å bruke boka for teori og faktainnhenting. Svarene summeres i opp i samlet klasse.

Bruk det du vet om Disneys B-gjengen, og svar på spørsmålene nedenfor.
1. Hva er en norm?
2. Hvis du begår en kriminell handling, bryter du da formelle eller uformelle normer? Begrunn svaret.
3. Hvorfor er B-gjengen kriminelle?
4. Hvilken form for kriminalitet bedriver B-gjengen?
5. Hva slags type kriminalitet er det mest sannsynlig at Onkel Skrue vil begå?
6. Hvem er ofrene for B-gjengens kriminalitet?
7. Hvordan kan vi begrunne at B-gjengen skal straffes?
8. Hva kan årsakene være til at B-gjengen er blitt kriminelle?


Kompetansemål
- begrunne hvorfor samfunnet straffer og vurdere hvordan kriminalitet kan forbebygges

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Følgere

Bloggarkiv

Om meg

Bildet mitt
Jeg er lektor med hovedfag i samfunnsgeografi fra Universitetet i Oslo.