søndag 8. november 2009

Nettdebatt

Gjennom bruk av diskusjonsforum på læringsplattform kan elevene få øvelse i å skrive den typen korte meningsytringer som i økende grad preger den offentlige debatten. Det å mestre denne typen diskurs blir derfor et viktig bidrag til å sette elevene i stand til å fremme sine standpunkter og derigjennom delta i demokratiet.

Det å formulere en mening kort og konsist er like viktig som å kunne redegjøre grundig og detaljert. I nettdebatt trenger ikke elevene å redegjøre for ulike argumenter og ulike standpunkter, men kan konsentrere seg om å få fram argumentene for sitt eget standpunkt. Konstruktiv deltakelse i nettdebatter legger likevel til grunn de samme prinsippene for argumentasjon som en god drøfting.

Offentlige nettdebatter har i dag ofte en svært tøff og nær mobbende tone. Det er et poeng å bevisstgjøre elevene på dette, men ikke lære dem opp til å bruke den typen stil selv. Tvert imot, en av skolens viktigste oppdragerfunksjoner i vår tid er å lære elevene av med å bruke en slik tone når de kommuniserer på internett, og framheve at empati og respekt alltid må være en del av kommunikasjonen mellom mennesker, uansett hvilket forum kommunikasjonen foregår i.

Nettdebatter kan ta utgangspunkt i at elevene deltar med egne argumenter og standpunkter, eller organiseres som rollespilldiskusjon.

Nettdebatt kan brukes som vurderingsform alene eller supplere en muntlig diskusjon.

Mulige vurderingskriterier:
- bidra med relevante argumenter
- formulere et standpunkt, eller en usikkerhet, som gjenspeiler elevens argumentasjon
- vise forståelse for andre argumenter enn de som støtter eget utgangspunkt, ved enten å justere standpunkt i tråd med relevante motargumenter, eller ved å reise nye relevante motargumenter som svar på disse
- formulere argumenter og standpunkter på en presis måte
- delta i diskusjonen på en respektfull måte som stimulerer flere til å delta

- linke til nettsteder med relevant informasjon
- kunne dokumentere eller imøtegå påstander som framsettes i debatten ved å linke til relevante nettsteder
- kunne imøtegå påstander som refererer til kilder ved å utøve relevant kildekritikk


Undervisningsopplegg som bruker nettdebatt som vurderingsform:
Aktuell debatt
Partidebatt

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Følgere

Bloggarkiv

Om meg

Bildet mitt
Jeg er lektor med hovedfag i samfunnsgeografi fra Universitetet i Oslo.