Gjennom bruk av diskusjonsforum på læringsplattform kan elevene få øvelse i å skrive den typen korte meningsytringer som i økende grad preger den offentlige debatten. Det å mestre denne typen diskurs blir derfor et viktig bidrag til å sette elevene i stand til å fremme sine standpunkter og derigjennom delta i demokratiet.
Det å formulere en mening kort og konsist er like viktig som å kunne redegjøre grundig og detaljert. I nettdebatt trenger ikke elevene å redegjøre for ulike argumenter og ulike standpunkter, men kan konsentrere seg om å få fram argumentene for sitt eget standpunkt. Konstruktiv deltakelse i nettdebatter legger likevel til grunn de samme prinsippene for argumentasjon som en god drøfting.
Offentlige nettdebatter har i dag ofte en svært tøff og nær mobbende tone. Det er et poeng å bevisstgjøre elevene på dette, men ikke lære dem opp til å bruke den typen stil selv. Tvert imot, en av skolens viktigste oppdragerfunksjoner i vår tid er å lære elevene av med å bruke en slik tone når de kommuniserer på internett, og framheve at empati og respekt alltid må være en del av kommunikasjonen mellom mennesker, uansett hvilket forum kommunikasjonen foregår i.
Nettdebatter kan ta utgangspunkt i at elevene deltar med egne argumenter og standpunkter, eller organiseres som rollespilldiskusjon.
Nettdebatt kan brukes som vurderingsform alene eller supplere en muntlig diskusjon.
Mulige vurderingskriterier:
- bidra med relevante argumenter
- formulere et standpunkt, eller en usikkerhet, som gjenspeiler elevens argumentasjon
- vise forståelse for andre argumenter enn de som støtter eget utgangspunkt, ved enten å justere standpunkt i tråd med relevante motargumenter, eller ved å reise nye relevante motargumenter som svar på disse
- formulere argumenter og standpunkter på en presis måte
- delta i diskusjonen på en respektfull måte som stimulerer flere til å delta
- linke til nettsteder med relevant informasjon
- kunne dokumentere eller imøtegå påstander som framsettes i debatten ved å linke til relevante nettsteder
- kunne imøtegå påstander som refererer til kilder ved å utøve relevant kildekritikk
Undervisningsopplegg som bruker nettdebatt som vurderingsform:
Aktuell debatt
Partidebatt
søndag 8. november 2009
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Følgere
Bloggarkiv
-
▼
2009
(82)
-
▼
november
(71)
- · bruke digitale verktøy til å hente informasjon o...
- Elevforedrag om egen framtid
- Mappe
- Oppgaver med hjelpeark til Emil i Lønneberget
- Oppgaver med hjelpeark til Änglagård
- Oppgaver med hjelpeark
- Nettavis om konflikt
- Arbeidsmiljøforbedring med "Modern Times"
- Startside
- "Bend it Like Beckham"
- "Maria full of Grace"
- "Buddy"
- Bruk av film og filmsekvenser
- Solmetode
- Hot seat
- Fantasireise
- Elevundervisning
- Debatt/diskusjon
- Brainstorming ved bruk av lysark
- Idebank
- · forklare omgrepet globalisering og vurdere ulike...
- · trekkje ut hovudlinene i resultat- og balanserek...
- · vurdere utfordringar ved å etablere ei bedrift
- Bedriftsintervju
- Gruppepresentasjoner
- Nettdebatt
- Rollespilldiskusjon
- Muntlig diskusjon
- Muntlig utspørring
- Muntlig presentasjon
- Innlevering i prosess
- Innlevering
- Flervalgsprøve
- Skriftlig prøve
- Vurdering
- VGI
- · gjere greie for korleis ein sjølv kan vere med i...
- · bruke digitale verktøy til å finne døme på ulike...
- · beskrive hovudtrekk ved kulturen til nokre minor...
- · gjere greie for korleis ein sjølv kan vere med i...
- · diskutere noen etiske problemstillingar knytte t...
- · diskutere samanhengen mellom økonomisk vekst, mi...
- · gjere greie for kva som kjenneteiknar internasjo...
- · gjere greie for årsaker til at somme land er fat...
- · gjere greie for EU sine mål og styringsorgan og ...
- · gje døme på internasjonalt samarbeid og beskrive...
- · forklare kva som ligg til grunn for velferdsstat...
- · gjere greie for sentrale kjenneteikn ved norsk ø...
- · gjere greie for årsaker til arbeidsløyse og drøf...
- · identifisere grunnleggjande skilnader mellom dei...
- · definere sentrale omgrep knytte til sosialiserin...
- · forklare kvifor kjønnsroller varierer mellom sam...
- - reflektere over verdien av å ha et arbeid og hva...
- - begrunne hvorfor samfunnet straffer og vurdere h...
- - reflektere over verdien av å ha et arbeid og hva...
- · definere omgrepet kultur og gje døme på at kultu...
- - forklare hvorfor fordommer oppstår og diskutere ...
- · drøfte rettane ein har som forbrukar og diskuter...
- · gjere greie for styreforma og dei viktigaste pol...
- Partidebatt
- ”Roger Olsen”
- Aktuell debatt
- ”Mellom bakkar og berg” og Amerikaner på sightseeing
- Emil i Lønneberget
- ”Å forstå kultur er å kunne le av en vits” (underv...
- Arbeidsmiljøet i Moderen Times (Undervisningssekve...
- Fantasireise til arbeidsløshet
- B-gjengen
- Rødhette og ulven
- Tarzan, Mowgli og Änglagård
- Undervisningsopplegg
-
▼
november
(71)
Om meg
- Torgeir Salih Holgersen
- Jeg er lektor med hovedfag i samfunnsgeografi fra Universitetet i Oslo.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar