For å belyse hvorfor kultur varierer fra sted til sted, ser elevene på et bilde fra varmere klimasoner, og de får beskjed om å se ut av vinduet og tenke på Norge (snø, 12 kuldegrader, eller ”grønn vinter”). Hvorfor er kulturer forskjellige?
I klassesamtale kan det trekkes fram klima og ulike materielle ressurser som olje, hva som blir naturlig å spise, dessuten et lands historie, kunnskaper en trenger, og ulike krav i ulike samfunn. Her kan man også komme inn på sosialisering/normer.
Neste spørsmål er hvorfor kultur endrer seg. Parene får her utdelt et bilde av familien til Emil fra Lønneberget der de sitter samlet på kjøkkenet. Lærer understreker at dette er omkring hundre år tilbake i tid.
Ut fra bildet skal elevene samtale om hva som har skjedd, og hvordan forholdene i familie og samfunn har endret seg. Deretter en kort oppsummering: det har skjedd endringer i måten vi produserer på, modernisering med moderne massemedier, moderne kommunikasjon. Det er og naturlig å komme inn på begrepet globalisering.
Elevene kan deretter arbeide med oppgaver, som eventuelt kan ligge til grunn for vurdering.
Oppgave med hjelpeark til Emil i Lønneberget
Kompetansemål
· definere omgrepet kultur og gje døme på at kultur varierer frå stad til stad og endrar seg over tid
lørdag 7. november 2009
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Følgere
Bloggarkiv
-
▼
2009
(82)
-
▼
november
(71)
- · bruke digitale verktøy til å hente informasjon o...
- Elevforedrag om egen framtid
- Mappe
- Oppgaver med hjelpeark til Emil i Lønneberget
- Oppgaver med hjelpeark til Änglagård
- Oppgaver med hjelpeark
- Nettavis om konflikt
- Arbeidsmiljøforbedring med "Modern Times"
- Startside
- "Bend it Like Beckham"
- "Maria full of Grace"
- "Buddy"
- Bruk av film og filmsekvenser
- Solmetode
- Hot seat
- Fantasireise
- Elevundervisning
- Debatt/diskusjon
- Brainstorming ved bruk av lysark
- Idebank
- · forklare omgrepet globalisering og vurdere ulike...
- · trekkje ut hovudlinene i resultat- og balanserek...
- · vurdere utfordringar ved å etablere ei bedrift
- Bedriftsintervju
- Gruppepresentasjoner
- Nettdebatt
- Rollespilldiskusjon
- Muntlig diskusjon
- Muntlig utspørring
- Muntlig presentasjon
- Innlevering i prosess
- Innlevering
- Flervalgsprøve
- Skriftlig prøve
- Vurdering
- VGI
- · gjere greie for korleis ein sjølv kan vere med i...
- · bruke digitale verktøy til å finne døme på ulike...
- · beskrive hovudtrekk ved kulturen til nokre minor...
- · gjere greie for korleis ein sjølv kan vere med i...
- · diskutere noen etiske problemstillingar knytte t...
- · diskutere samanhengen mellom økonomisk vekst, mi...
- · gjere greie for kva som kjenneteiknar internasjo...
- · gjere greie for årsaker til at somme land er fat...
- · gjere greie for EU sine mål og styringsorgan og ...
- · gje døme på internasjonalt samarbeid og beskrive...
- · forklare kva som ligg til grunn for velferdsstat...
- · gjere greie for sentrale kjenneteikn ved norsk ø...
- · gjere greie for årsaker til arbeidsløyse og drøf...
- · identifisere grunnleggjande skilnader mellom dei...
- · definere sentrale omgrep knytte til sosialiserin...
- · forklare kvifor kjønnsroller varierer mellom sam...
- - reflektere over verdien av å ha et arbeid og hva...
- - begrunne hvorfor samfunnet straffer og vurdere h...
- - reflektere over verdien av å ha et arbeid og hva...
- · definere omgrepet kultur og gje døme på at kultu...
- - forklare hvorfor fordommer oppstår og diskutere ...
- · drøfte rettane ein har som forbrukar og diskuter...
- · gjere greie for styreforma og dei viktigaste pol...
- Partidebatt
- ”Roger Olsen”
- Aktuell debatt
- ”Mellom bakkar og berg” og Amerikaner på sightseeing
- Emil i Lønneberget
- ”Å forstå kultur er å kunne le av en vits” (underv...
- Arbeidsmiljøet i Moderen Times (Undervisningssekve...
- Fantasireise til arbeidsløshet
- B-gjengen
- Rødhette og ulven
- Tarzan, Mowgli og Änglagård
- Undervisningsopplegg
-
▼
november
(71)
Om meg
- Torgeir Salih Holgersen
- Jeg er lektor med hovedfag i samfunnsgeografi fra Universitetet i Oslo.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar