Elevene deles inn i grupper på 3-4. Hver gruppe får ansvar for å finne hver sin bedrift som de skal intervjue og få svar på følgende spørsmål:
1. Hva slags type virksomhet driver bedriften?
2. Når ble bedriften etablert?
3. Hvor er vare- eller tjenesteproduksjonen lokalisert i dag?
4. Har den alltid ligget på samme sted?
5. Hvorfor valgte bedriften å lokalisere seg akkurat der den ligger i dag? Hvilke lokaliseringsfaktorer var avgjørende?
6. Hva forteller bedriftens regnskaper om lønnsomheten?
7. Hvem er bedriftens viktigste konkurrenter, og hvor befinner disse seg?
8. Hva slags utfordringer hadde bedriften da den ble etablert?
9. Hva slags utfordringer har bedriften i dag?
10.I hvilken grad forholder bedriften seg til begrepet globalisering?
Elevene gis til sammen fire økter, fra og med den første, til å gjøre avtale om intervju, gjennomføre intervju, systematisere informasjonen og forberede presentasjon. Halvparten av spørsmålene berører kompetansemål i geografi. Det er dermed naturlig å organisere dette som et tverrfaglig opplegg med geografi.
Elevene må få klar beskjed om at de må gjennomføre et intervju, enten ved personlig oppmøte eller på telefon, og at e-post-forespørsler eller surfing på bedriftens nettsider sjelden fører fram. De bør også bevisstgjøres på at dette krever personlig initiativ og pågåenhet, og at det ofte krever tid og flere forsøk før det lykkes å få avtalt et intervju. Det å få gjort intervjuavtaler bør derfor være førsteprioritet for gruppene.
Vurdering
Arbeidet vurderes på grunnlag av en muntlig gruppepresentasjon hvor hver gruppe får inntil 20 minutter til disposisjon
Kompetansemål
· vurdere utfordringar ved å etablere ei bedrift
· trekkje ut hovudlinene i resultat- og balanserekneskapet til bedrifter med manuelle og digitale verktøy
· forklare omgrepet globalisering og vurdere ulike konsekvensar av globalisering
· gje døme på lokaliseringsfaktorar som er viktige for global økonomisk verksemd og internasjonal arbeidsdeling, og vurdere kva dette har å seie i dag (geografi)
søndag 8. november 2009
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Følgere
Bloggarkiv
-
▼
2009
(82)
-
▼
november
(71)
- · bruke digitale verktøy til å hente informasjon o...
- Elevforedrag om egen framtid
- Mappe
- Oppgaver med hjelpeark til Emil i Lønneberget
- Oppgaver med hjelpeark til Änglagård
- Oppgaver med hjelpeark
- Nettavis om konflikt
- Arbeidsmiljøforbedring med "Modern Times"
- Startside
- "Bend it Like Beckham"
- "Maria full of Grace"
- "Buddy"
- Bruk av film og filmsekvenser
- Solmetode
- Hot seat
- Fantasireise
- Elevundervisning
- Debatt/diskusjon
- Brainstorming ved bruk av lysark
- Idebank
- · forklare omgrepet globalisering og vurdere ulike...
- · trekkje ut hovudlinene i resultat- og balanserek...
- · vurdere utfordringar ved å etablere ei bedrift
- Bedriftsintervju
- Gruppepresentasjoner
- Nettdebatt
- Rollespilldiskusjon
- Muntlig diskusjon
- Muntlig utspørring
- Muntlig presentasjon
- Innlevering i prosess
- Innlevering
- Flervalgsprøve
- Skriftlig prøve
- Vurdering
- VGI
- · gjere greie for korleis ein sjølv kan vere med i...
- · bruke digitale verktøy til å finne døme på ulike...
- · beskrive hovudtrekk ved kulturen til nokre minor...
- · gjere greie for korleis ein sjølv kan vere med i...
- · diskutere noen etiske problemstillingar knytte t...
- · diskutere samanhengen mellom økonomisk vekst, mi...
- · gjere greie for kva som kjenneteiknar internasjo...
- · gjere greie for årsaker til at somme land er fat...
- · gjere greie for EU sine mål og styringsorgan og ...
- · gje døme på internasjonalt samarbeid og beskrive...
- · forklare kva som ligg til grunn for velferdsstat...
- · gjere greie for sentrale kjenneteikn ved norsk ø...
- · gjere greie for årsaker til arbeidsløyse og drøf...
- · identifisere grunnleggjande skilnader mellom dei...
- · definere sentrale omgrep knytte til sosialiserin...
- · forklare kvifor kjønnsroller varierer mellom sam...
- - reflektere over verdien av å ha et arbeid og hva...
- - begrunne hvorfor samfunnet straffer og vurdere h...
- - reflektere over verdien av å ha et arbeid og hva...
- · definere omgrepet kultur og gje døme på at kultu...
- - forklare hvorfor fordommer oppstår og diskutere ...
- · drøfte rettane ein har som forbrukar og diskuter...
- · gjere greie for styreforma og dei viktigaste pol...
- Partidebatt
- ”Roger Olsen”
- Aktuell debatt
- ”Mellom bakkar og berg” og Amerikaner på sightseeing
- Emil i Lønneberget
- ”Å forstå kultur er å kunne le av en vits” (underv...
- Arbeidsmiljøet i Moderen Times (Undervisningssekve...
- Fantasireise til arbeidsløshet
- B-gjengen
- Rødhette og ulven
- Tarzan, Mowgli og Änglagård
- Undervisningsopplegg
-
▼
november
(71)
Om meg
- Torgeir Salih Holgersen
- Jeg er lektor med hovedfag i samfunnsgeografi fra Universitetet i Oslo.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar