søndag 8. november 2009

Gruppepresentasjoner

Gruppepresentasjoner innebærer at to eller flere elever jobber sammen om en oppgave som vurderes gjennom en felles muntlig presentasjon. Gruppearbeid kan også leveres skriftlig som innleveringsoppgave.

Når en gruppe virkelig arbeider som gruppe, vil det ofte være vanskelig å skjelne ut enkeltmedlemmenes bidrag til fellesproduktet. Dersom det er vanskelig å gi elevene individuelle karakterer ved et gruppearbeid, kan lærer vurdere å ikke sette karakter, men nøye seg med å gi konkrete tilbakemeldinger på hva elevene i fellesskap har lykkes med, og hva som kunne blitt gjort enda bedre. Gruppearbeid er dessuten en fin anledning til å la elevene vurdere hverandres arbeid.

Det er mulig å kombinere vurderingskriterier på gruppas felles produkt med andre som vurderer eleven individuelt, eventuelt ved å kombinere en muntlig presentasjon med en muntlig utspørring hvor elevene kan få hver sine spørsmål.

Følgende vurderingskriterier kan brukes til å vurdere et felles produkt:
- finne relevante kilder og hente ut relevant informasjon fra disse
- problematisere tema på en relevant måte
- presentere ulike relevante argumenter og motargumenter
- veie og vurdere argumenter på en reflektert måte
- trekke konklusjoner basert på vekting og vurdering av argumenter
- integrere bruk av digitale presentasjonsverktøy på en måte som underbygger faglige poenger
- vise evne til å identifisere det essensielle ved å klare å holde seg innenfor en gitt tidsramme
- uttrykke faglige poenger gjennom et presist språk
- vise faglig innsikt gjennom å ha god struktur med gode overganger, uten oppstykking og gjentakelser, og med jevn fordeling av presentasjonstid mellom deltakerne

Følgende vurderingskriterier kan brukes for å vurdere enkeltelever innen rammen av en gruppepresentasjon:
- faglig relevant deltakelse i diskusjoner innad i gruppa underveis i arbeidet
- oppfølging av egne ansvarsoppgaver underveis i arbeidet
- vise kontroll over fagstoffet ved å evne å kommunisere ut til tilhørerne, ikke ned i manus

Vurderingskriterier knyttet til muntlig utspørring kan eventuelt supplere disse.


Undervisningsopplegg som bruker gruppepresentasjon som vurdering:
· Bedriftsintervju

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Følgere

Bloggarkiv

Om meg

Bildet mitt
Jeg er lektor med hovedfag i samfunnsgeografi fra Universitetet i Oslo.