Gruppepresentasjoner innebærer at to eller flere elever jobber sammen om en oppgave som vurderes gjennom en felles muntlig presentasjon. Gruppearbeid kan også leveres skriftlig som innleveringsoppgave.
Når en gruppe virkelig arbeider som gruppe, vil det ofte være vanskelig å skjelne ut enkeltmedlemmenes bidrag til fellesproduktet. Dersom det er vanskelig å gi elevene individuelle karakterer ved et gruppearbeid, kan lærer vurdere å ikke sette karakter, men nøye seg med å gi konkrete tilbakemeldinger på hva elevene i fellesskap har lykkes med, og hva som kunne blitt gjort enda bedre. Gruppearbeid er dessuten en fin anledning til å la elevene vurdere hverandres arbeid.
Det er mulig å kombinere vurderingskriterier på gruppas felles produkt med andre som vurderer eleven individuelt, eventuelt ved å kombinere en muntlig presentasjon med en muntlig utspørring hvor elevene kan få hver sine spørsmål.
Følgende vurderingskriterier kan brukes til å vurdere et felles produkt:
- finne relevante kilder og hente ut relevant informasjon fra disse
- problematisere tema på en relevant måte
- presentere ulike relevante argumenter og motargumenter
- veie og vurdere argumenter på en reflektert måte
- trekke konklusjoner basert på vekting og vurdering av argumenter
- integrere bruk av digitale presentasjonsverktøy på en måte som underbygger faglige poenger
- vise evne til å identifisere det essensielle ved å klare å holde seg innenfor en gitt tidsramme
- uttrykke faglige poenger gjennom et presist språk
- vise faglig innsikt gjennom å ha god struktur med gode overganger, uten oppstykking og gjentakelser, og med jevn fordeling av presentasjonstid mellom deltakerne
Følgende vurderingskriterier kan brukes for å vurdere enkeltelever innen rammen av en gruppepresentasjon:
- faglig relevant deltakelse i diskusjoner innad i gruppa underveis i arbeidet
- oppfølging av egne ansvarsoppgaver underveis i arbeidet
- vise kontroll over fagstoffet ved å evne å kommunisere ut til tilhørerne, ikke ned i manus
Vurderingskriterier knyttet til muntlig utspørring kan eventuelt supplere disse.
Undervisningsopplegg som bruker gruppepresentasjon som vurdering:
· Bedriftsintervju
søndag 8. november 2009
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Følgere
Bloggarkiv
-
▼
2009
(82)
-
▼
november
(71)
- · bruke digitale verktøy til å hente informasjon o...
- Elevforedrag om egen framtid
- Mappe
- Oppgaver med hjelpeark til Emil i Lønneberget
- Oppgaver med hjelpeark til Änglagård
- Oppgaver med hjelpeark
- Nettavis om konflikt
- Arbeidsmiljøforbedring med "Modern Times"
- Startside
- "Bend it Like Beckham"
- "Maria full of Grace"
- "Buddy"
- Bruk av film og filmsekvenser
- Solmetode
- Hot seat
- Fantasireise
- Elevundervisning
- Debatt/diskusjon
- Brainstorming ved bruk av lysark
- Idebank
- · forklare omgrepet globalisering og vurdere ulike...
- · trekkje ut hovudlinene i resultat- og balanserek...
- · vurdere utfordringar ved å etablere ei bedrift
- Bedriftsintervju
- Gruppepresentasjoner
- Nettdebatt
- Rollespilldiskusjon
- Muntlig diskusjon
- Muntlig utspørring
- Muntlig presentasjon
- Innlevering i prosess
- Innlevering
- Flervalgsprøve
- Skriftlig prøve
- Vurdering
- VGI
- · gjere greie for korleis ein sjølv kan vere med i...
- · bruke digitale verktøy til å finne døme på ulike...
- · beskrive hovudtrekk ved kulturen til nokre minor...
- · gjere greie for korleis ein sjølv kan vere med i...
- · diskutere noen etiske problemstillingar knytte t...
- · diskutere samanhengen mellom økonomisk vekst, mi...
- · gjere greie for kva som kjenneteiknar internasjo...
- · gjere greie for årsaker til at somme land er fat...
- · gjere greie for EU sine mål og styringsorgan og ...
- · gje døme på internasjonalt samarbeid og beskrive...
- · forklare kva som ligg til grunn for velferdsstat...
- · gjere greie for sentrale kjenneteikn ved norsk ø...
- · gjere greie for årsaker til arbeidsløyse og drøf...
- · identifisere grunnleggjande skilnader mellom dei...
- · definere sentrale omgrep knytte til sosialiserin...
- · forklare kvifor kjønnsroller varierer mellom sam...
- - reflektere over verdien av å ha et arbeid og hva...
- - begrunne hvorfor samfunnet straffer og vurdere h...
- - reflektere over verdien av å ha et arbeid og hva...
- · definere omgrepet kultur og gje døme på at kultu...
- - forklare hvorfor fordommer oppstår og diskutere ...
- · drøfte rettane ein har som forbrukar og diskuter...
- · gjere greie for styreforma og dei viktigaste pol...
- Partidebatt
- ”Roger Olsen”
- Aktuell debatt
- ”Mellom bakkar og berg” og Amerikaner på sightseeing
- Emil i Lønneberget
- ”Å forstå kultur er å kunne le av en vits” (underv...
- Arbeidsmiljøet i Moderen Times (Undervisningssekve...
- Fantasireise til arbeidsløshet
- B-gjengen
- Rødhette og ulven
- Tarzan, Mowgli og Änglagård
- Undervisningsopplegg
-
▼
november
(71)
Om meg
- Torgeir Salih Holgersen
- Jeg er lektor med hovedfag i samfunnsgeografi fra Universitetet i Oslo.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar