søndag 8. november 2009

Innlevering i prosess

Innlevering i prosess innebærer at eleven utarbeider et førsteutkast som lærer gir respons på, før endelig versjon leveres.

Innlevering via læringsplattform kan ofte være hensiktsmessig ettersom det gjør det enkelt for lærer å sette inn kommentarer, og enkelt for eleven å åpne dokumentet med kommentarer i og gjøre endringer i dette.

For omfattende og direkte kommentarer på et førsteutkast, kan føre til at læreren direkte eller indirekte dikterer elevens videre arbeid. Det å rette kommentarene i form av spørsmål, kan være en metode for å motvirke dette. Spørsmål til et førsteutkast kan blant annet rette seg mot følgende forhold:

- samsvar mellom problemstilling, innledning, kildegrunnlag, argumentasjon og konklusjon
- mulige motargumenter og tilleggsargumenter
- reliabiliteten til brukte kilder
- mulige alternative kilder
- referanseteknikk

Vurderingskriterier for det endelige produktet, trenger ikke å skille seg fra andre innleveringer.

Et problem med innlevering i prosess kan være at det kan bli arbeidskrevende for læreren å gi tilbakemelding til eleven på det samme arbeidet i to omganger. Innlevering med hjelpeark kan være et alternativ som ivaretar noe av det samme formålet med å gi en faglig støtte til eleven i forkant av endelig innlevering.

Undervisningsopplegg som bruker innlevering i prosess som vurderingsgrunnlag:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Følgere

Bloggarkiv

Om meg

Bildet mitt
Jeg er lektor med hovedfag i samfunnsgeografi fra Universitetet i Oslo.