mandag 9. november 2009

Brainstorming ved bruk av lysark

Dette er en øvelse hentet fra samarbeidslæring og er spesielt egnet som en oppsummerende øvelse når elevene har jobbet en stund med et tema. Det anbefales at elevene har forbereds seg på et tema.

Først deles det ut et ark med angitt tema og elevene blir bedt om å foreta en individuell brainstorming. De tar videre med seg sine skriverier og plasserer seg i grupper. Hver gruppe får utdelt et lysark og tusjer. Oppgaven er i fellesskap å lage et lysark som er faglig og pedagogisk godt. Etter avtalt tid, holder hver gruppe en kort presentasjon med lysarket som hjelpemiddel.

Ut fra kriterier som lærer og elever har blitt enige om, kan det stemnmes i klassen over beste lysark. Brukt på denne måten er øvelsen velegnet til underveis- og egenvurdering.

Eksempel på undervisningsopplegg

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Følgere

Bloggarkiv

Om meg

Bildet mitt
Jeg er lektor med hovedfag i samfunnsgeografi fra Universitetet i Oslo.