lørdag 7. november 2009

”Mellom bakkar og berg” og Amerikaner på sightseeing

Lærer legger ut mye kritt ved tavla. Elevene får beskjed om å fylle tavla med de tanker de får i forbindelse med uttrykket typisk norsk. Etter tavlestormen samtales det om innholdet på tavla.

Klassen kommer med forslag på hvordan typiske nordmenn er og hvordan typiske nordmenn ser ut. Lærer legger på lysark med bilde av vikinger. Deretter synger klassen "Mellom bakkar og berg" og "Norge i rødt, hvitt og blått".

Elevene blir bedt om særlig å være oppmerksomme på beskrivelsen i verset om to nyutsprungne russ. Vi kan se oss om i klasserommet og konkludere med at vi nok ikke er slik vi ofte framstiller det når vi snakker om det typisk norske.

Tar så opp begrepet stereotypier. Kommer fram til at mye av det typisk norske ofte er positive stereotypier av oss selv. Lærer sier at stereotypier ofte knyttes til nasjonalitet og sier at vitser ofte er basert på stereotypier. Forteller vits om svensker og amerikanere:

Og så var det svensken som helte øl i vannsengen fordi han ville ha skummadrass…

Amerikaner på sightseeing
En amerikaner var på besøk i Oslo, og var på sightseeingtur i en åpen buss. Hver gang guiden gjorde oppmerksom på en bygning, sa han noe sånt som:

- 10 etasjer? En slik bygning bygger vi på to uker hjemme i Amerika!
Guiden ble veldig irritert på alle kommentarene fra amerikaneren. Etter en stund passerer de Oslo Spektrum, og amerikaneren spør hva slags bygning det er?
- Det vet jeg ikke, svarer guiden. - Den var ikke her i morges.


Klassesamtale om hvilke stereotypier disse vitsene uttrykker.

Eleven fyller ut et ark med egne fordommer overfor ulike grupperinger i folket: Bergensere er..., kommuneansatte er..., jenter på helse- og sosialfag er..., elever på idrettsfag er...

Klassesamtale om ;hva er problemet med stereotypier? ,”farlige” og ”ufarlige” stereotypier

Elevene samtaler i par om hva man kan gjøre for å motvirke fordommer. Konkludere i samlet klasse med at fordommer og stereotypier som oftest skyldes mangel på kunnskap, og at vi ikke kjenner dem det gjelder. Lærer konkluderer med at alle har fordommer om noen. Det viktigste er at vi er klar over at vi har fordommer, og hvordan de kan bearbeides.

Kompetansemål
- forklare hvorfor fordommer oppstår og diskutere hvordan fremmedfrykt og rasisme kan motarbeides

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Følgere

Bloggarkiv

Om meg

Bildet mitt
Jeg er lektor med hovedfag i samfunnsgeografi fra Universitetet i Oslo.