Klassen skal arbeide med kulturbegrepet. Lærer tegner en sol (lenke idebank sol-metode)på tavla. Inne i sola står det: Kultur får meg til å tenke på ... Elevene jobber først alene før de "deler" sin sol med naboen. Læreren skriver forslag fra elevene på tavlesola. Viser så et lysark ev. PowerPoint (+ kanon) med elementer som inngår i kulturbegrepet.
Lærer poengtere at kultur er alt som er lært. Mennesket som et biologisk og sosialt vesen gjentas. Og vi ser at det er det sosiale, altså det lærte som er kultur.
Elevene skal kunne utdype hva som ligger i følgende påstand: Å forstå kultur er det samme som å kunne le av en vits.
Lærer forteller så følgende vits: Sneglen kom løpende ut av skogen. Den møter en bjørn. Bjørnen spør: "Hvorfor har du det så travelt?" "Jo, du skjønner," sier sneglen, "skatteoppkreveren er etter meg, og jeg har hus, kona har hus, og barna har hus, og det blir så mye skatt av slikt." Bjørnen begynner å løpe, den med. Så møter den en hest. "Hvorfor har du det så travelt?" spør hesten bjørnen. "Jo, du skjønner," sier bjørnen, "skatteoppkreveren er etter meg, og jeg har pels, kona har pels, og barna har pels, og det blir så mye skatt av slikt." Hesten begynner å løpe, den med. Etter en stund stopper hesten og tenker: "Hvorfor løper jeg? Jeg er blakk, kona er blakk og barna er blakke."
Elevene samtaler med naboeleven om hva han/hun måtte kunne/forstå for å kunne le av vitsen. Elevene kommer med innspill. Her vil vi kunne konkludere med at det er nødvendig med forståelse av språk og dobbeltbetydningen av ordet "blakk". I tillegg skal det til litt samfunnskunnskap om at Norge er et svært gjennomregulert samfunn. For å forstå kultur er det ikke nok bare å gå på skolen.
Lærer og elever definerer kultur sammen. Følgende definisjon kan legges til grunn: Kultur er de kunnskaper, ferdigheter, tanker og trosformer som et menneske tilegner seg som medlem av et samfunn, og som overføres fra generasjon til generasjon i noe endret form.
Kompetansemål
- definere begrepet kultur
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Følgere
Bloggarkiv
-
▼
2009
(82)
-
▼
november
(71)
- · bruke digitale verktøy til å hente informasjon o...
- Elevforedrag om egen framtid
- Mappe
- Oppgaver med hjelpeark til Emil i Lønneberget
- Oppgaver med hjelpeark til Änglagård
- Oppgaver med hjelpeark
- Nettavis om konflikt
- Arbeidsmiljøforbedring med "Modern Times"
- Startside
- "Bend it Like Beckham"
- "Maria full of Grace"
- "Buddy"
- Bruk av film og filmsekvenser
- Solmetode
- Hot seat
- Fantasireise
- Elevundervisning
- Debatt/diskusjon
- Brainstorming ved bruk av lysark
- Idebank
- · forklare omgrepet globalisering og vurdere ulike...
- · trekkje ut hovudlinene i resultat- og balanserek...
- · vurdere utfordringar ved å etablere ei bedrift
- Bedriftsintervju
- Gruppepresentasjoner
- Nettdebatt
- Rollespilldiskusjon
- Muntlig diskusjon
- Muntlig utspørring
- Muntlig presentasjon
- Innlevering i prosess
- Innlevering
- Flervalgsprøve
- Skriftlig prøve
- Vurdering
- VGI
- · gjere greie for korleis ein sjølv kan vere med i...
- · bruke digitale verktøy til å finne døme på ulike...
- · beskrive hovudtrekk ved kulturen til nokre minor...
- · gjere greie for korleis ein sjølv kan vere med i...
- · diskutere noen etiske problemstillingar knytte t...
- · diskutere samanhengen mellom økonomisk vekst, mi...
- · gjere greie for kva som kjenneteiknar internasjo...
- · gjere greie for årsaker til at somme land er fat...
- · gjere greie for EU sine mål og styringsorgan og ...
- · gje døme på internasjonalt samarbeid og beskrive...
- · forklare kva som ligg til grunn for velferdsstat...
- · gjere greie for sentrale kjenneteikn ved norsk ø...
- · gjere greie for årsaker til arbeidsløyse og drøf...
- · identifisere grunnleggjande skilnader mellom dei...
- · definere sentrale omgrep knytte til sosialiserin...
- · forklare kvifor kjønnsroller varierer mellom sam...
- - reflektere over verdien av å ha et arbeid og hva...
- - begrunne hvorfor samfunnet straffer og vurdere h...
- - reflektere over verdien av å ha et arbeid og hva...
- · definere omgrepet kultur og gje døme på at kultu...
- - forklare hvorfor fordommer oppstår og diskutere ...
- · drøfte rettane ein har som forbrukar og diskuter...
- · gjere greie for styreforma og dei viktigaste pol...
- Partidebatt
- ”Roger Olsen”
- Aktuell debatt
- ”Mellom bakkar og berg” og Amerikaner på sightseeing
- Emil i Lønneberget
- ”Å forstå kultur er å kunne le av en vits” (underv...
- Arbeidsmiljøet i Moderen Times (Undervisningssekve...
- Fantasireise til arbeidsløshet
- B-gjengen
- Rødhette og ulven
- Tarzan, Mowgli og Änglagård
- Undervisningsopplegg
-
▼
november
(71)
Om meg
- Torgeir Salih Holgersen
- Jeg er lektor med hovedfag i samfunnsgeografi fra Universitetet i Oslo.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar