lørdag 7. november 2009

”Å forstå kultur er å kunne le av en vits” (undervisningssekvens 45 minutter)

Klassen skal arbeide med kulturbegrepet. Lærer tegner en sol (lenke idebank sol-metode)på tavla. Inne i sola står det: Kultur får meg til å tenke på ... Elevene jobber først alene før de "deler" sin sol med naboen. Læreren skriver forslag fra elevene på tavlesola. Viser så et lysark ev. PowerPoint (+ kanon) med elementer som inngår i kulturbegrepet.

Lærer poengtere at kultur er alt som er lært. Mennesket som et biologisk og sosialt vesen gjentas. Og vi ser at det er det sosiale, altså det lærte som er kultur.

Elevene skal kunne utdype hva som ligger i følgende påstand: Å forstå kultur er det samme som å kunne le av en vits.

Lærer forteller så følgende vits: Sneglen kom løpende ut av skogen. Den møter en bjørn. Bjørnen spør: "Hvorfor har du det så travelt?" "Jo, du skjønner," sier sneglen, "skatteoppkreveren er etter meg, og jeg har hus, kona har hus, og barna har hus, og det blir så mye skatt av slikt." Bjørnen begynner å løpe, den med. Så møter den en hest. "Hvorfor har du det så travelt?" spør hesten bjørnen. "Jo, du skjønner," sier bjørnen, "skatteoppkreveren er etter meg, og jeg har pels, kona har pels, og barna har pels, og det blir så mye skatt av slikt." Hesten begynner å løpe, den med. Etter en stund stopper hesten og tenker: "Hvorfor løper jeg? Jeg er blakk, kona er blakk og barna er blakke."

Elevene samtaler med naboeleven om hva han/hun måtte kunne/forstå for å kunne le av vitsen. Elevene kommer med innspill. Her vil vi kunne konkludere med at det er nødvendig med forståelse av språk og dobbeltbetydningen av ordet "blakk". I tillegg skal det til litt samfunnskunnskap om at Norge er et svært gjennomregulert samfunn. For å forstå kultur er det ikke nok bare å gå på skolen.
Lærer og elever definerer kultur sammen. Følgende definisjon kan legges til grunn: Kultur er de kunnskaper, ferdigheter, tanker og trosformer som et menneske tilegner seg som medlem av et samfunn, og som overføres fra generasjon til generasjon i noe endret form.

Kompetansemål
- definere begrepet kultur

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Følgere

Bloggarkiv

Om meg

Bildet mitt
Jeg er lektor med hovedfag i samfunnsgeografi fra Universitetet i Oslo.