mandag 4. januar 2010

"Del et problem"

Dette er en øvelse hentet fra samarbeidslæring og som egner seg spesielt godt som en repetisjonsøvelse: Elevene sitter i grupper på fire og fire. Hver gruppe får utdelt fire nummererte stiftede ark, hvert ark med et sentralt stikkord. Hver elev får et ark. Lærer tar tiden: Elevene får 2--3 minutter til å skrive ned det de kommer på i tilknytning til sitt tildelte stikkord. Når tiden er ute, gir eleven arket fra seg til sidemannen i gruppen. Etter fjerde veksling har alle elevene fått kommentere alle stikkordene. Hver elev vil nå ha det samme arket som han/hun startet med. Elevene kan i tur presentere sitt stikkord.

En annen variant når "fire runder er kjørt", er at de som sitter med ark nummer fire, danner nye grupper med andre firere i klassen. De deler det de har med hverandre, for deretter å gå tilbake til sin utgangsgruppe for å presentere sine funn for resten av gruppemedlemmene. Det anbefales her å sette nummerlapper på de ulike bordene, slik at når elevene skal bevege seg, får treere fra bord 1, 2 og 3 beskjed om å gå til bord 4, mens treere fra bord 4, 5 og 6 setter seg på gruppe 5 osv.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Følgere

Om meg

Bildet mitt
Jeg er lektor med hovedfag i samfunnsgeografi fra Universitetet i Oslo.