tirsdag 26. januar 2010

Prøve om kvinnelønn - kjennetegn på høy måloppnåelse

Denne prøven er en avsluttende vurderingssituasjon tilpasset et undervisningsopplegg om arbeid, inntekt og kjønn. Elevene har 90 minutter til å skrive en tekst med utgangspunkt i følgende spørsmål som elevene har blitt gjort kjent med i forkant: Hva kan forklare at kvinner i gjennomsnitt tjener betydelig mindre enn menn? Elevene har lov til å ha med seg et enkelt A4-notatark med håndskrevet tekst på en side. Notatarket kan inneholde faktareferanser, disposisjon og eventuelt utkast til innledning, men skal ikke være en helhetlig tekst som svarer på spørsmålet. Arket leveres sammen med prøven.

Sammen med prøvespørsmålet har elevene blitt gjort kjent med følgende kjennetegn på høy måloppnåelse på prøven:
* Eleven skriver en sammenhengende tekst som er tydelig svar på spørsmålet, og hvor alle deler av teksten er relevant i forhold til spørsmålet
* Teksten inneholder en innledning som redegjør for premissene i spørsmålet og den videre strukturen i teksten.
* Teksten beskriver hvordan jenter og gutter velger ulikt når det gjelder utdanning og yrkesvalg.
* Teksten inneholder ulike forklaringer på hvorfor jenter og gutter velger ulikt når det gjelder utdanning og yrkesvalg
* Teksten beskriver lønnsforskjeller mellom kvinnedominerte og mannsdominerte sektorer, bransjer og yrker
* Teksten beskriver mulige forklaringer på lønnsforskjeller mellom ulike sektorer, bransjer og yrker
* Teksten inneholder drøfting hvor ulike faktorer, forklaringer og argumenter stilles opp mot hverandre og hvor eleven argumenterer for hvorfor noen av forklaringene og argumentene står sterkere eller har større betydning enn andre.
* Teksten inneholder korrekte referanser til statistikk og/eller annen samfunnsvitenskapelig dokumentasjon som underbygger premissene i argumentene.
* Teksten inneholder en konklusjon som oppsummerer elevens svar på spørsmålet som bygger på, og er tydelig i samsvar med, den tidligere gjennomgangen og drøftinga

Kommentar
Med grunnlag i de overnevnte kjennetegnene på høy måloppnåelse får hver elev en kommentar fra lærer. Under gis et eksempel på en slik kommentar:

Du skriver en tekst som både inneholder en innledning, en hoveddel og en konklusjon. I innledninga redegjør du godt for premisset i spørsmålet, ved å peke på konkrete tall som dokumenterer forskjellene på kvinners og menns gjennomsnittlige årsinntekt og gjennomsnittlige timelønn. Du går videre med å redegjøre for hvilke yrker som i dag er typiske manns- og kvinneyrker og du peker på en del faktorer som kan forklare lønnsforskjellene mellom disse yrkene. Du forklarer godt hvordan sosialisering fra mange ulike sosialiseringskilder bidrar til å prege de utdannings- og yrkesvalgene jenter og gutter gjør. I konklusjonen oppsummerer du kort og konsist hovedpoengene i det du tidligere har redegjort for.

Du skriver altså en språklig god og sammenhengende tekst, hvor alt du skriver er relevant som svar på spørsmålet. Jeg savner imidlertid noen flere momenter som du kunne stilt opp ved siden av, eller i kontrast til, de momentene du har med i teksten. Siden du mangler noe å sammenstille med eller kontrastere mot, får du heller ikke grunnlag for noen virkelig drøfting.

Du påpeker innledningsvis at det er større forskjell i kvinners og menns gjennomsnittlige årsinntekt enn i timelønn, men du går ikke inn på de faktorene som kan forklare denne forskjellen, knyttet til ulik yrkesdeltakelse og ulik bruk av deltid.

Du unnlater også å ta opp et annet moment vi diskuterte i timen, nemlig at det er noen forskere som mener at forskjeller i yrkes- og utdanninsvalg mellom menn og kvinner skyldes biologiske forskjeller, ikke ulik sosialisering. Det er en styrke med teksten din at du inntar et klart og tydelig standpunkt som samsvarer med argumentene du presenterer, men teksten hadde blitt enda sterkere om du også hadde inkludert en redegjørelse for argumenter som du selv er uenig i, og også inkludert de motargumentene du har mot disse.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Følgere

Om meg

Bildet mitt
Jeg er lektor med hovedfag i samfunnsgeografi fra Universitetet i Oslo.