Her lager lærer et ark med 15-30 spørsmål. Spørsmålene klippes opp og legges i konvolutt. Antall konvolutter er avhengig av gruppestørrelse som skal brukes og antall elever i klassen.
Elevene organiseres i grupper og hver gruppe får utdelt en konvolutt med spørsmålene i. Første elev trekker et spørsmål og dersom eleven klarer å svare riktig beholder eleven spørsmålet. Klarer han/hun ikke å svare får neste elev på gruppa sjansen osv. Elevene trekker og svarer etter tur. Den eleven som sitter igjen med flest spørsmål til slutt har vunnet.
Denne øvelsen egner seg også godt til begrepsinnlæring. Spørsmålene byttes da ut med samfunnsfaglige begreper.
Det tar litt tid for lærer å ordne konvoluttene, så pass på å samle dem inn for gjentatt bruk i for eksempel repetisjonsarbeid.
mandag 4. januar 2010
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Følgere
Bloggarkiv
-
▼
2010
(36)
-
▼
januar
(30)
- Å uttrykke seg skriftlig i samfunnsfag VGI
- Kvinnelønn
- Foredrag/ lærerstyrt klassediskusjon
- Prøve om kvinnelønn - kjennetegn på høy måloppnåelse
- Logg
- Kommentar til prøve
- Kommentar til aktuell debatt
- Eksempel på kommentar til egenvurdering fra elev
- · gjere greie for FNs arbeid med fred og mennesker...
- Quiz om FN og EU
- Vil du bli millionær om Storting, regjering og kom...
- Afghanistan
- Sammenlign tre land
- Energiplan
- Tilpasset opplæring i samfunnsfag
- · gjere greie for organisasjonane sin plass i arbe...
- Rangering av yrker
- tegneserier, vitser og gåter
- Bruk av skjønnlitteratur/bilder/kunst
- ”Krabb og skriv”
- Selvstendig studiearbeid
- Ekspert på et tema
- "Del et problem"
- Rollespill
- Press-skriving
- Brettspill
- "Spørsmål fra konvolutt"
- Quiz
- "Vil du bli millionær"
- Jeopardy
-
▼
januar
(30)
Om meg
- Torgeir Salih Holgersen
- Jeg er lektor med hovedfag i samfunnsgeografi fra Universitetet i Oslo.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar