Som oppstart kan øvelsen rangering av yrker brukes. Øvelsen bidrar til å bevisstgjøre elevene på at det finns systematiske lønnsforskjeller mellom manns- og kvinnedominerte yrker. Etter dette kan læringsmålene introduseres.
Neste økt kan klassen diskutere årsakene til at jenter fortsatt har en tendens til å velge bestemte utdanninger og yrker og gutter andre, med hjelp fra begreper knyttet til sosialisering. En mulig måte å lære disse på, er å be elevene skrive en kort tekst der de forutsettes å bruke begreper som norm, normsender, sosialisering, rolle og identitet til å forklare hvorfor jenter har en tendens til å velge andre utdanninger og yrker enn gutter.
I tredje økt er det mulig å problematisere sosialisering som forklaring ved å bringe inn synspunkter fra bøker, artikler eller fjernsynsprogrammer som hevder at kjønnsulikheter i yrkesvalg i hovedsak er naturbestemt. Da bør også motargumentene mot slike forklaringer presenteres. Et relevant motargument er de store variasjonene som finns i hva som ansees som naturlige kjønnsroller mellom ulike tidsperioder og kulturer. Dermed anvendes også kulturbegrepet i en konkret sammenheng.
I en fjerde økt kan klassen diskutere årsakene til at de yrkene som kvinner velger har gjennomsnittlig lavere lønn enn menn. En tilnærming til dette, er å la elevene bruke lærebokas omtale av lønnsdannelse og gangen i et lønnsoppgjør for å lete etter mulige forklaringer. Dette står sjelden i bøkene direkte. Lærer kan derfor be elevene være oppmerksomme på hva tvungen lønnsnemnd er, hva som skal til for å bruke tvungen lønnsnemnd, hvilke grupper som særlig rammes av dette, og reflektere over hvilken effekt det kan ha på lønnsnivået.
Vurdering
En mulig vurderingsform til dette opplegget er prøve med kun ett spørsmål som elevene får vite allerede samtidig som læringsmålene introduseres: Hvorfor tjener kvinner i gjennomsnitt betydelig mindre enn menn?. Det å tydeliggjøre hva som er kjennetegn på høy måloppnåelse knyttet til en besvarelse av dette spørsmålet , kan bidra til å skjerpe elevenes oppmerksomhet mot hva slags kunnskap de må tilegne seg og hvordan de skal skrive en drøftende tekst.
Lærers kommentar til den enkelte elevs besvarelse er også en del undervisningsopplegget. Den skal bistå eleven til å forstå hvilke læringsmål som ble nådd på prøven og bistå eleven med å forstå bedre de læringsmålene som ikke fullt ut ble oppnådd på selve prøven.
Lærings og kompetansemål
· Kunne beskrive hvordan jenter og gutter velger ulikt når det gjelder utdanning og yrkesvalg
· Kunne forklare hvordan ulik sosialisering kan forklare at jenter og gutter velger ulikt når det gjelder utdanning og yrkesvalg
· Kunne beskrive biologiske forklaringer på hvorfor jenter og gutter velger ulikt når det gjelder utdanning og yrkesvalg, som kontrast til sosialisering som forklaring
· Kunne beskrive i hvilken grad og hvordan jenters og gutters utdannings- og yrkesvalg har endret seg over tid
· Kunne beskrive hvordan kjønnsroller varierer mellom ulike verdensdeler, land og kulturer
· Kunne beskrive lønnsforskjeller mellom kvinnedominerte og mannsdominerte sektorer, bransjer og yrker
· Kunne beskrive hva tarifforhandlinger, streik og tvungen lønnsnemnd er
· Kunne vurdere hvilken betydning muligheten til å streike kan ha for lønnsnivået i et yrke
· Kunne anvende kunnskap fra ulike områder i samfunnsfag til å kunne skrive en helhetlig og sammenhengende tekst som relevant svar på et spørsmålet
onsdag 27. januar 2010
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Følgere
Bloggarkiv
-
▼
2010
(36)
-
▼
januar
(30)
- Å uttrykke seg skriftlig i samfunnsfag VGI
- Kvinnelønn
- Foredrag/ lærerstyrt klassediskusjon
- Prøve om kvinnelønn - kjennetegn på høy måloppnåelse
- Logg
- Kommentar til prøve
- Kommentar til aktuell debatt
- Eksempel på kommentar til egenvurdering fra elev
- · gjere greie for FNs arbeid med fred og mennesker...
- Quiz om FN og EU
- Vil du bli millionær om Storting, regjering og kom...
- Afghanistan
- Sammenlign tre land
- Energiplan
- Tilpasset opplæring i samfunnsfag
- · gjere greie for organisasjonane sin plass i arbe...
- Rangering av yrker
- tegneserier, vitser og gåter
- Bruk av skjønnlitteratur/bilder/kunst
- ”Krabb og skriv”
- Selvstendig studiearbeid
- Ekspert på et tema
- "Del et problem"
- Rollespill
- Press-skriving
- Brettspill
- "Spørsmål fra konvolutt"
- Quiz
- "Vil du bli millionær"
- Jeopardy
-
▼
januar
(30)
Om meg
- Torgeir Salih Holgersen
- Jeg er lektor med hovedfag i samfunnsgeografi fra Universitetet i Oslo.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar