søndag 10. januar 2010

Energiplan

Utgangspunktet for opplegget er at elevene har fått innføring i problemene knyttet til global oppvarming og problemene med overforbruk av ikke-fornybare naturressurser.

Elevene deles i grupper. Hver av gruppene spiller rollen som en ekspertgruppe som skal gi råd til en regjering i et land om hvordan landet skal skaffe nok energi for å dekke behovene fram til år 2100. Elevene skal

1. Lage en liste over tilgjengelige ressurser og tiltak det er mulig å gjennomføre for å skaffe mer energi i landet

2. Setter opp en liste med fordeler og ulemper ved hvert av forslagene

3. Velge ut to eller flere forslag som gruppa ikke vil foreslå å gjennomføre med begrunnelse for hvorfor gruppa ikke vil foreslå disse tiltakene.

4. Sette opp en plan med de ulike tiltakene i prioritert rekkefølge, det vil si med det tiltaket de mener bør gjøre først, som nummer en osv. Det skal gis en begrunnelse for hvorfor de har valgt å prioritere som de har gjort.

5. Presentere planen og begrunnelsene for resten av klassen.

Aktuelle kompetansemål
* forklare korleis menneske gjer seg nytte av naturgrunnlaget, andre ressursar og teknologi i Noreg og i andre land i verda
* vurdere bruk og misbruk av ressursar, konsekvensar det kan få for miljøet og samfunnet, og konfliktar det kan skape lokalt og globalt
*drøfte premissar for ei berekraftig utvikling

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Følgere

Om meg

Bildet mitt
Jeg er lektor med hovedfag i samfunnsgeografi fra Universitetet i Oslo.