tirsdag 26. januar 2010

Foredrag/ lærerstyrt klassediskusjon

Lærerforedrag støttet av digital presentasjon kan være en effektiv undervisningsmetode når lærer har som mål at elevene skal tilegne seg noen konkrete kunnskaper eller forståelser på kort tid.

Problemet med foredrag, er at tilhørernes oppmerksomhet har en tendens til å dale etter 15-20 minutter nærmest uansett hvor interessant temaet er, dersom tilhørerne kun lytter passivt. Dersom foredraget er ment å vare lengre, kan det derfor være nyttig å be elevene ta notater. Et godt alternativ er å bryte opp foredraget med en sesjon med elevaktivitet i midten.

Lærerstyrt klassediskusjon har mye til felles med foredrag, men her aktiviseres elevene mer underveis gjennom at lærer nærmer seg et faglig poeng gjennom å stille en serie spørsmål framfor å gi alle svarene direkte. Her vil bruk av tradisjonell eller elektronisk tavle gjerne være et bedre redskap enn presentasjonsverktøy som power point, ettersom det gir større mulighet for å bygge på elevenes svar underveis.

En utfordring med lærerstyrt klassediskusjon, er at det kan engasjere et mindretall av elevene så sterkt at det kan ta lang tid å komme til det sentrale poenget. Det kan føre til at resten av elevene blir passivisert. Når man bruker foredrag eller lærerstyrt klassediskusjon er det derfor viktig å være bevisst på balansen mellom det å følge opp elevers innspill og spørsmål og det å få fram det sentrale poenget man ønsker å formidle innen rimelig tid.

Lærerstyrt undervisning fungerer best for elevene når de forstår hvorfor det er viktig for dem å lære akkurat det som læreren står foran klassen og formidler. Det å gjøre stoffet relevant for elevene, kan skje gjennom å trekke koblinger mellom fagstoffet og aktuelle hendelser som elevene er opptatt av. Det kan også skapes motivasjon gjennom at elevene bevisstgjøres på at de selv skal anvende kunnskapen som formidles, for eksempel på en vurderingssituasjon. Prøve med forhåndskjent spørsmål er en vurderingsmåte som derfor kan støtte opp om et undervisningsopplegg som i betydelig grad baserer seg på lærerforedrag eller lærerstyrt klassediskusjon.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Følgere

Om meg

Bildet mitt
Jeg er lektor med hovedfag i samfunnsgeografi fra Universitetet i Oslo.